سندرم دست بی قرار یا به صورت دقیق تر سندرم دست بیگانه چیست؟ بیماری بهبود فریبا

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، در قسمت جدید سریال پایتخت به بیماری سندرم دست بی قرار بهبود فریبا اشاره می گردد. به سندرم پای بی قرار در منابع پزشکی بسیار بیشتر از سندرم دست بی قرار اشاره شده است. در سندرم دست یا پای بی قرار ما بیشتر سوزش و احتیاج به حرکت دادن و سوزن سوزن شدن دست یا پا را داریم. در این حالت حرکت دادن اندام ها باعث تسکین، می گردد.

سندرم دست بی قرار یا به صورت دقیق تر سندرم دست بیگانه چیست؟ بیماری بهبود فریبا

عللی که برای سندرم دست بی قرار و پای بی قرار ذکر می شوند، بیشتر اینها هستند: مصرف الکل - کم خونی ناشی از فقر آهن - نارسایی کلیوی - دیابت - اختلال عصبی محیطی - بیماری پارکینسون - استفاده از بعضی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد آلرژی، و داروهای ضد التهاب - بارداری، به ویژه در سه ماه آخر بارداری.

اما با توجه به آنچه در سریال دیدیم، یعنی عدم کنترل ارادی بهبود بر حرکت یکی از دست هایش، اگر بخواهیم دقیق باشیم باید بگوییم که اطلاق سندرم دست بی قرار اشتباه است و بهتر است از اصطلاح سندرم دست بیگانه یا Alien hand syndrome (AHS) استفاده کنیم.

آیا فیلم مشهور دکتر استرنجلاو را دیده اید؟ این فیلم را استنلی کوبریک در سال 1964 ساخته بود و در آن پیتر سلرز در نقش دکتر استنرجلاو، کنترلی روی یکی از دست هایش نداشت، این دست خودسر مرتب می خواست که سلام نازی بدهد!

اما جالب است بدانید که این مشکل منحصر به این فیلم نیست و سندرمی به نام سندرم دست بیگانه یا سندرم دکتر استرنجلاو وجود دارد!

در این اختلال عصبی - روانپزشکی به صورت مختصر و مفید، یک دست سرخود عمل می نماید، گویی که تحت اراده مغزی جدا از مغز بیمار است.

البته در بیماری هایی مثل تشنج، لرزش دست یا اختلالات خرکتی مثل کره، دیستونی و آتتوز هم دست بی اختیار حرکت می نماید. اما این موارد را زیرمجموعه سندرم دست بیگانه نیستند. چون در این بیماری های دست حرکاتی بی هدف دارد، اما حرکات دست در سندرم دست بیگانه هدفدار هستند.

دکتر کن هیلمن، یکی از نورولوژیست های دانشگاه کالیفرنیا، موارد جالبی از این سندرم را به خاطر می آورد: مثلا او بیماری را به یاد می آورد که در هنگام خرید با دست چپش که دست بیگانه بود، کفش قرمزی را انتخاب می کرد ولی دست راستش، آن کفش را سر جایش می گذاشت و کفشی آبی را برمی داشت!

نخستین بار یک نورولوژیست آلمانی به نام دکتر کورت گلداشتاین در سال 1908، موردی از سندرم دست بیگانه را گزارش کرد. دست چپ بیمار او هر کاری که دلش می خواست انجام می داد و حتی یک بار می خواست خفه اش کند!

سندرم دست بیگانه به علل مختلفی به وجود می آید.

آسیب به ناحیه ای از مغز به نام کورپوس کالوزوم که دو نیمکره مغز را به هم متصل می نماید، می تواند باعث سندرم دست بیگانه گردد. این آسیب می تواند در طی جراحی هایی که برای کنترل تشنج انجام می گردد یا بعد از سکته مغزی رخ دهد. معمولا دست چپ، بیگانه می گردد، چون دست چپ از از نیمکره راست فرمان می گیرد.

اگر سندرم دست بیگانه داریم، پس چرا سندرم پای بیگانه نداریم؟! شاید علت این مطلب، کنترل دو طرف بیشتر پاها توسط مغز باشد.

یک نوع شایع تر ولی کمتر عجیب تر سندرم دست بیگانه، بیماری است که در دریافت اشیا و اجسام توسط دست غیر قابل کنترل می گردد. در این نوع بیماری، شخص ممکن است هر چیزی را که جلویش باشد، با دست محکم بگیرد و رها نکند. این نوع بیماری، به خاطر آسیب به لوب پیشانی مغز رخ می دهد، چون این قسمت از مغز به موازات بالغ شدن مغز، رفلکس طبیعی چنک زدن را مهار می نماید.

آسیب به قسمت خلفی جانبی لوب آهیانه یا لوب خلفی مغز هم می تواند باعث سندرم دست بیگانه گردد. در این نوع از بیماری حرکات دست خشن تر است و شخص ناخودآگاه کف دستش را طوری موقعیت می دهد که از تماس با اشیای مجاور، پرهیز کند.

در بیماری های پیشرونده تحلیل برنده عصبی مثل کروتزفلد جاکوب و زوال قشری قاعده ای ، هم سندرم دست بیگانه دیده می گردد.

درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد، یک کار ساده مشغول نگاه داشتن دست گرفتار است که علایم را کاهش می دهد. درمان های دیگر که تاثیر محدودی دارند، استفاده از بوتاکس و داروهای بلوک کننده اتصال عصب و عضله ، داروهای بنزودیازپینی و شیوه های رفتاردرمانی هستند.

باید سندرم دست بیگانه از اختلالات روانپزشکی افتراق داده گردد که گاهی سخت است.

منبع: + و +

منبع: یک پزشک

به "سندرم دست بی قرار یا به صورت دقیق تر سندرم دست بیگانه چیست؟ بیماری بهبود فریبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم دست بی قرار یا به صورت دقیق تر سندرم دست بیگانه چیست؟ بیماری بهبود فریبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید