انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ رقابت شدید اسلامگرایان و لیبرالها

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، خبرنگاران-گروه بین الملل: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در تونس به عنوان مهد بهار عربی ساعت هشت به وقت محلی صبح امروز آغاز شده است و دومین انتخابات ریاست جمهوری از زمان انقلاب در این کشور در سال 2011 محسوب می گردد. آنگونه که رسانه ها گزارش داده اند؛ دهها نفر از رای دهندگان قبل از اینکه درب حوزه های رای گیری باز گردد در مقابل آن صف کشیده بودند تا نامزد مورد نظر خود را به کاخ کارتاژ بفرستند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ رقابت شدید اسلامگرایان و لیبرالها

روز گذشته دو نامزد از 26 نامزد از عرصه کنار کشیدند که این دو نامزد محسن مرزوق و سلیم الریاحی بودند که به نفع عبدالکریم الزبیدی کنار رفتند.

24 نامزد در عرصه حضور دارند که در میان نامزدهای مذکور اسامی دو زن وجود دارد که عبیر موسی، رئیس حزب الدستوری الحر و سلمه اللومی، وزیر پیشین گردشگری و رئیس حزب امل هستند. یوسف الشاهد، نخست وزیر کنونی و رئیس جنبش تحیا تونس، عبدالفتاح مورو، رئیس موقت مجلس و نامزد جنبش اسلامی النهضه، عبدالکریم زبیدی، وزیر کنونی دفاع و نامزد مورد حمایت جنبش های ندای تونس و آفاق تونس، المهدی آدینه، نخست وزیر سابق و رهبر حزب جایگزین تونسی، المنصف المرزوقی، رئیس جمهوری سابق و رهبر جنبش اراده تونس، حمادی الجبالی، نخست وزیر اسبق، الهاشمی حامدی، بنیانگذار جنجالی جریان محبت، ، حمه الهمامی، رهبر جبهه مردمی، نبیل القروی، رهبر حزب قلب تونس از شاخص ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به شمار می آیند.این در حالی است که محمد عبو، رهبر جریان دمکراتیک، لطفی مرایحی، دبیرکل اتحادیه مردمی جمهوری، عبید البریکی، دبیرکل جنبش تونس به پیش، سعید العایدی، رهبر حزب فرزندان میهن، المنجی الرحوی، نامزد حزب ملی گرایان دمکرات، الیاس الفخفاخ، نامزد انجمن دمکراتیک برای کار و آزادی، سیف الدین مخلوف، نامزد ائتلاف کرامت به همراه الناجی جلول، وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس مرکز پژوهش های راهبردی تونس، عمر منصور، وزیر اسبق دادگستری نیز از دیگر چهره ها هستند.

تدابیر ویژه امنیتی همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس

نیروهای امنیتی در مراکز رای گیری مستقرند و حضور ملموسی در اماکن عمومی دارند و مقررات ویژه ای برای عبور و مرور وسائل نقلیه اعمال شده است . همچنین خودروهای آتش نشانی و آمبولانس در محل های خاصی در شهرها مستقر شده اند. نیروهای نظامی تونس تدابیر امنیتی خود را در مرزهای زمینی و دریایی این کشور افزایش داده اند و مراکز دیپلماسی و حساس در تونس تحت نظارت نیروهای امنیتی در آمده است.

در همین حال وزارت کشور تونس اظهار داشت که دست کم 70 هزار نیروی امنیتی این کشور وظیفه تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارند. در مجموع 159 واحد ضد تروریسم در حالت آماده باش خواهند بود و در موارد اضطراری با حمایت بالگردها وارد عمل خواهند شد.

هزار و 550 نفر بر انتخابات ریاست جمهوری تونس نظارت دارند که از جمله آنان می توان به ناظرانی از آمریکا، اروپا و هیئتی از مجلس عربی متشکل ازکنندگان کشورهای مصر، مغرب، لیبی، عمان ، عراق و بحرین، کنندگانی از اتحادیه آفریقا و سازمان ملل اشاره نمود.

در همین حال، هیئت عالی انتخابات تونس اظهار داشت: انصراف هریک از نامزدها به نفع دیگری تاثیری در انتخابات و شمارش آراء به نفع نامزد مورد نظر ندارد.

این هیئت با اشاره به برگزاری انتخابات در خارج تونس در روزهای آدینه و شنبه 22 و 23 شهریور ماه گفت: از 386 هزار و 53 تونسی دارای شرایط رای دادن تا ظهر دیروز 15 هزار و 117 نفر رای خود را به صندوق ها ریخته اند.

زمان بسته شدن مراکز رای گیری و اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری تونس

هفت میلیون تونسی می توانند در انتخابات روز یکشنبه شرکت کنند و رییس جمهور آینده خود را انتخاب کنند. مراکز رای گیری در ساعت 17 به وقت محلی در همه استانها به جز بعضی مراکز رای گیری در مرزهای غربی این کشور که به دلایل امنیتی دو ساعت زودتر بسته خواهد شد. شمارش آراء در مراکز رای گیری خواهد بود و اعلام نتایج اولیه در 17 سپتامبر خواهد بود.

قدر مسلم آن است که تجربه انتخابات در تونس تجربه مهمی در روند دموکراسی در کشورهای عربی است. بر اساس قانون اساسی تونس اختیارات مربوط به امنیت و دفاع و سیاست خارجی به رئیس جمهور داده می گردد.

فضای مبهم و سردرگمی رای دهندگان برای انتخاب نامزد اصلح

اما درباره فضای این انتخابات، تحلیلگران بر این باورند که فضای غبارآلود است و به درستی نمی تواند احتمال داد که چه نامزدی برنده خواهد شد. زیاد کریشان فعال رسانه ای تونسی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: تونس نه در سال 2019 نجات خواهد یافت و نه غرق خواهد شد. تونسی اسلام گرایان و سپس میانه روها را آزمودند و شاید ماجراجویی کنند یعنی گزینه های دیگر را هم بیازمایند. اما اصول دموکراسی تغییری نخواهد کرد.

سایه مسائل مالی و تورم و بیکاری

به اعتقاد ناظران امور تونس از زمان انقلاب در سال 2011 نتوانسته است که از حیث مالی به موازات سیاسی حرکت کند. همچنان بحرانهای مالی در برابر دولت های متوالی وجود دارد به ویژه تورم و بیکاری سبب شده است که جوانان از سیاست متنفر شوند.

اوج بحران سیاسی به اعتقاد تحلیلگران در دوره دولت یوسف الشاهد بوده است که سبب اعتراضات تونسی ها شده است و آنها خواستار بازنگری در سیاست های مالی و بهبود قدرت خرید هستند.

این در حالی است که اوضاع امنیتی در تونس بهبود یافته است. به هر حال درباره انتخابات تونس از نگاه تحلیلگران هر احتمالی وجود دارد. به هر حال اوضاع کمی پیچیده به نظر می رسد. تونسی ها به نوعی سرگردان هستند که چه نامزدی را انتخاب کنند و از خود می پرسند که کدام نامزد بهتر است که البته این به علت ناتوانی احزاب و عدم فعالیت درخور آنهاست. در این میان بعضی شانس حزب النهضه را بیشتر می دانند

رقابت شدیدی میان جریان های اسلامگرا و لیبرال وجود دارد. النهضه تونس کارزار انتخابات ریاست جمهوری در تونس را بسیار مهم می داند. در مقابل بعضی بر این باور هستند که دموکراسی پیروز واقعی انتخابات است و زمان تک حزبی گذشته است.

از سوی دیگر پایگاه العربی الجدید در گزارشی با عنوان پول در انتخابات و دخالت های مشکوک امارات به نگرانی تونسی ها از تاثیر پولهایی که تبلیغات نامزدها خرج می گردد به ویژه تاثیر امارات در انتخابات تونس، پرداخته است.

این پایگاه می نویسد: پولهای که تاجران و ثروتمندان برای نامزدهای خرج می کنند نگران کننده است و تونسیها نگران تبعات منفتی پول سیاسی داخلی و خارجی هستند. حمادی الجبالی نامزد مستقل از تاثیرات پول سخن گفت و اینکه امارات حاکمیت تونس را نقض می نماید.

این در حالی است که انتخابات مجلسی در ششم اکتبر آینده برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ رقابت شدید اسلامگرایان و لیبرالها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ رقابت شدید اسلامگرایان و لیبرالها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید