کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین المللی در سال 2020

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، پاندمی ویروس کرونا به از دست رفتن میلیون ها شغل در این صنعت و کاهش 75 درصدی آمار گردشگران در سال 2020 منجر خواهد شد.

کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین المللی در سال 2020

جدیدترین داده های منتشر شده به وسیله سازمانی دنیای جهانگردی (UNWTO) حاکی از آن است که همه گیری کووید 19 موجب کاهش 22 درصدی جهانگردان بین المللی طی سه ماهه اول سال 2020 شده است. طبق گزارش این آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، بحران مذکور می تواند موجب کاهش 60 تا 80 درصدی در آمار سالانه در مقایسه با سال 2019 بگردد. این اتفاق میلیون ها شغل را در معرض نابودی قرار می دهد و پیشرفت های اجرا شده در پیشبرد برنامه اهداف توسعه پایدار (SDGs) را ناکارآمد می سازد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان دنیای جهانگردی، می گوید:

دنیا با بحران بی سابقه ای در حوزه سلامت و اقتصاد روبرو است. جهانگردی به شدت ضربه خورده و میلیون ها شغل در یکی از بخش های مالی دنیا با تراکم شغلی بالا به خطر افتاده اند.

طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده از سنجش های سازمان جهانگردی دنیای (UNWTO World Tourism Barometer)، مقاصد مختلف سفر در هر گوشه از دنیا، کاهش 22 درصدی شمار ورودی ها در سه ماهه اول سال را گزارش نموده اند. ورودی ها در ماه مارس سقوط شدیدی را تجربه نموده اند و بسیاری از کشورها پس از اعمال قرنطینه، کاهشی 57 درصدی را در این زمینه شاهد بوده اند. وضع قوانین محدود نماینده برای سفر و تعطیلی فرودگاه ها و مرزهای کشورها نیز در این سقوط بی تاثیر نبوده اند.

همه عوامل فوق با هم منجر به آن شده است که حدود 67 میلیون نفر از شمار مسافران ورودی بین المللی و به زعم کارشناسان حوزه جهانگردی، حدود 80 میلیارد دلار از عایدی کشورها کاسته گردد. با اینکه آسیا و اقیانوسیه بیشترین تاثیر را به ترتیب در شرایط نسبی و مطلق دچار شده اند (کاهش 33 میلیون نفری از شمار ورودی ها)، قاره ای که از لحاظ حجم ورودی ها بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار گرفته، اروپا است. این در حالی است که در حالت کلی و به صورت درصدی، به نظر می رسد این قاره کمترین تاثیرپذیری را داشته است.

آینده پیش بینی شده برای جهانگردی بین المللی در سال 2020

از زمان شیوع ویروس کرونا و پس از ادامه دار شدن ابهام ها و سردرگمی ها درباره سفر و جهانگردی، منظرههای احتمالی سال 2020 بارها و بارها تغییر یافت. سناریوهای کنونی به کاهش محتمل شمار ورودی ها و رسیدن آن به 58 الی 78 درصد آمار سال گذشته اشاره می نماید. این پیش بینی ها به سرعت مهار، مدت محدودیت های سفر و بسته بودن مرزها بستگی دارد. سناریوهایی که در ادامه می آیند، بر اساس سه تاریخ احتمالی برای بازگشایی تدریجی مرزهای بین المللی برای سال 2020 در نظر گرفته شده اند.

  • سناریوی 1: (58-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین المللی و برداشته شدن محدودیت های سفر در ابتدای ماه ژوئیه
  • سناریوی 2: (70-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین المللی و برداشته شدن محدودیت های سفر در ابتدای ماه سپتامبر
  • سناریوی 3: (78-٪)؛ با در نظر گرفتن بازگشایی تدریجی مرزهای بین المللی و برداشته شدن محدودیت های سفر پس از ماه دسامبر

توجه: سناریوهای ارائه شده در این نمودار، بیانگر پیش بینی های اجرا شده نیستند، بلکه نشان دهنده تغییرهای ماهانه جایگزین در ورودی ها است که بر اساس زمان گشایش تدریجی مرزها و رفع شدن محدودیت های سفر در تاریخ های مختلف به دست آمده اند. همچنان ابهام های زیادی درباره این آمار و ارقام وجود دارد.

بر اساس سناریوهای بالا، تاثیر کاهش تقاضا در مسافرت های بین المللی را می توان به شکل زیر اعلام کرد:

  • حذف 850 میلیون تا 1.1 میلیارد جهانگرد بین المللی
  • حذف 910 میلیارد تا 1.2 تریلیون دلار در عایدیهای حاصل از صادرات جهانگردی
  • در معرض خطر قرار گرفتن 100 تا 120 میلیون شغلی که به طور مستقیم با جهانگردی در ارتباط هستند

از زمان ثبت آمار جهانگردی در دهه 1950 تا به امروز، بحران کرونا بغرنج ترین بحرانی است که جهانگردی بین المللی با آن روبرو بوده است. تاثیر این بحران در سطوح متفاوت، در منطقه ها مختلف و تا زمان نامعلوم احساس می گردد و انتظار می رود که دو قاره آسیا و اقیانوسیه زودتر از سایرین به شرایط اولیه خود بازگردند.

کارشناسان سال 2021 را سال شکوفایی دوباره جهانگردی می دانند

بر اساس پژوهش های انجام گرفته به وسیله کارشناسان سازمان جهانگردی دنیای (UNWTO Panel of Experts) انتظار می رود تقاضای داخلی برای سفر بسیار سریع تر از تقاضاهای بین المللی فرایند صعودی در پیش بگیرد. بیشتر کارشناسان امیدوار هستند که تا خاتمه سه ماهه آخر سال 2020 شاهد نشانه های بهبود شرایط باشند؛ بعضی نیز سال 2021 را به عنوان سال بهبود اوضاع جهانگردی اعلام می نمایند. با توجه به تجارب به دست آمده در بحران های گذشته، پیش بینی می گردد سفرهای تفریحی سریع تر از سایر سفرها اوج بگیرند، به ویژه سفرهایی که با هدف دید و بازدید انجام می شوند.

برآوردهای اجرا شده درخصوص بهبود اوضاع سفرهای بین المللی در آفریقا و خاورمیانه تقریبا مثبت هستند و بیشتر کارشناسان ابراز امیدواری می نمایند که در همین سال 2020، سفرها در این منطقه ها از سر گرفته شوند. در عین حال، آن ها کمترین خوش بینی را درباره اوضاع آمریکا دارند و کمترین احتمال را برای بهبود شرایط در سال 2020 را برای این قاره قائل هستند. این در حالی است که منظره آسیا و اروپا به نوعی با یکدیگر گره خورده اند و نیمی از کارشناسان بسیار امیدوار هستند که در همین سال شاهد بهبود اوضاع جهانگردی در این دو قاره باشند.

آنچه در دو نمودار بالا مشاهده می کنید، نظر کارشناسان درباره زمان از سر گیری جهانگردی داخلی و خارجی در منطقه ها مختلف دنیا است. نظر شما چیست؟ فکر می کنید پای جهانگردان داخلی و خارجی چه زمانی دوباره به منطقه ای که شما در آن ساکن هستید، باز خواهد شد؟

منبع: کجارو / travelandtourworld.com

به "کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین المللی در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش چشمگیر آمار گردشگران بین المللی در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید