5 باور نادرست ولی رایج در خصوص گوشی های هوشمند

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، در عصر شبکه های اجتماعی و اخبار جعلی، انتشار اطلاعات نادرست به کار بسیار راحتی بدل شده است و دنیای تکنولوژی هم با چنین باورهای نادرستی چندان بیگانه نیست. همین امر منجر به بعضی باور های نادرست رایج در خصوص گوشی های هوشمند شده است که بسیاری از افراد این اطلاعات را کاملا صحیح در نظر می گیرند.

5 باور نادرست ولی رایج در خصوص گوشی های هوشمند

در این مطلب قصد داریم فقط به 5 مورد از آن ها بپردازیم و دلایل مربوط به اشتباه بودنشان را شرح دهیم. اگر از جمله افرادی هستید که به پیگیری مقالات و خبرهای تکنولوژی علاقه زیادی دارید، احتمالا از بیشتر این موارد اطلاع دارید ولی در این میان مطمئنا بخشی از کاربران همچنان به بعضی باورهای نادرست پایبند هستند. در ادامه همراه ما باشید.

QHD همان 2K است

این اشتباه بارها و بارها مطرح شده و معلوم نیست که این باور نادرست مربوط به رزولوشن نمایشگر گوشی ها از کجا نشات گرفته است. بسیاری تصور می نمایند که رزولوشن 2K همان 2560 در 1440 است که چنین چیزی صحت ندارد. 2K یک استاندارد DCI برای رزولوشن 2048 در 1080 محسوب می شود؛ این یعنی 2K به نوعی بسط رزولوشن Full HD یا 1920 در 1080 به حساب می آید.

زمانی که کسی از نمایشگر QHD به عنوان 2K یاد می نماید، در حقیقت ارزش آن را پایین می آورد. نمایشگر QHD دارای 3686400 پیکسل است ولی نمایشگر 2K از 2211840 پیکسل بهره می برد. این یعنی نمایشگر 2K در واقع 40 درصد پیکسل های کمتری نسبت به نمایشگر QHD واقعی دارد.

احتمالا این باور نادرست به تبلیغات گسترده مربوط به رزولوشن های 4K و 8K برمی شود و در چنین فضایی 2K منطقی تر از QHD جلوه می نماید. از آنجایی که بسیاری از تلویزیون ها از پنل های 4K بهره می برند، احتمالاً کاربران پیش خود فکر می نمایند که گوشی ها با نمایشگرهای بسیار کوچک تر مبتنی بر رزولوشن 2K هستند. در همین رابطه، در ادامه می توانید تصاویر مربوط به تبلیغات و فروش محصولات مختلفی را مشاهده کنید که در آن ها QHD معادل 2K در نظر گرفته شده و همین موضوع منجر به اشاعه بیشتر این باور نادرست می شود.

تفاوت نمایشگر Full HD و QHD چقدر به چشم می آید؟

USB-C سریع تر از Micro-USB است

در دوران گذار از micro-USB به USB-C بحث های زیادی در خصوص افزایش سرعت انتقال شکل گرفت. با توجه به اینکه USB-C رابط بسیار جدیدتری محسوب می شود، اغلب افراد تصور می نمایند که سرعت آن هم بسیار بیشتر است ولی چنین چیزی لزوما صحت ندارد. در حال حاضر گوشی های زیادی وجود دارند که با وجود بهره گیری از پورت USB-C، به جای استاندارد USB 3.0 مجهز به استاندارد قدیمی USB 2.0 هستند. در استاندارد USB 2.0، حداکثر سرعت انتقال به 480 مگابایت در ثانیه می رسد. اما برای USB 3.0 شاهد حداکثر سرعت انتقال 5 گیگابایت در ثانیه هستیم.

به عنوان مثال، سری هفتم گوشی های وان پلاس اولین گوشی های این شرکت هستند که از استاندارد USB 3.1 بهره می برند. تمام نسل های قبلی این گوشی، حتی مواردی که مجهز به پورت های USB-C هستند، از استاندارد USB 2.0 بهره می بردند. در سال 2019 هم گوشی هایی مانند ایسوس ذن فون 6 و ریلمی X2 پرو علی رغم داشتن پورت USB-C ولی سرعت انتقال فایل USB 2.0 را ارائه می نمایند.

برای کاربرانی که می خواهند مرتبا فایل های ذخیره شده در گوشی را به سیستم منتقل نمایند، سرعت بالای انتقال اهمیت زیادی دارد. اگر بهترین را می خواهید، صرفا به مدل پورت نگاه نکنید و به استاندارد مورد استفاده هم توجه کنید.

حافظه رم بالاتر به معنای سرعت بیشتر گوشی است

طی سال های گذشته، میانگین حافظه رم گوشی های هوشمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2020، کاربران گوشی های پرچم دار خواهان حداقل 6 گیگابایت حافظه رم هستند که همین سه سال قبل، چنین رقمی حداکثر رم محسوب می شد. ضمناً حالا شاهد گوشی هایی هستیم که با حافظه رم 16 گیگابایتی روانه بازار می شوند. با این حال، با وجود اینکه سرعت گوشی های هوشمند هم بسیار سریع تر شده اند، ولی این موضوع نتیجه مستقیم افزایش رم نیست.

رم یک حافظه کوتاه مدت برای پردازنده گوشی شما است و به طور موقتی داده های ضروری را در یک حافظه بسیار سریع ذخیره می نماید. این رویکرد باعث می شود تجربه کاربری روان تری برای دسترسی به اپلیکیشن ها و داده ها داشته باشید. مقدار بیشتر حافظه رم هم بدین معناست که گوشی شما می تواند داده های بیشتری را در حافظه پرسرعت نگه دارد. در نهایت کاربران با بهره گیری از این مشخصه می توانند با سرعت بیشتری بین اپلیکیشن های مختلف حرکت نمایند.

تکنولوژی حافظه های رم یکسان نیست و مثلا جدیدترین آن LPDDR5 نام دارد که تراشه اسنپ دراگون 865 از آن پشتیبانی می نماید. اگرچه پردازنده گرافیکی این تراشه از بخشی از حافظه رم هم استفاده می نماید اما در نهایت همین رویکرد هم به معنای صحیح بودن باور نادرست مربوط به تأثیر حافظه رم بر سرعت گوشی نیست. روی هم رفته تأثیر پردازنده بر سرعت گوشی بسیار بیشتر از مقدار حافظه رم است.

یک گوشی اندرویدی به چه مقدار حافظه رم احتیاج دارد؟

گوشی های دارای رتبه بندی IP ضدآب هستند

رتبه بندی IP به زبان ساده میزان مقاومت گجت ها در برابر نفوذ اشیاء ریز جامد و مایعات را نشان می دهد. اما توجه کنید که در اینجا ما از کلمه مقاومت استفاده می کنیم. زیرا این رتبه بندی به معنای ضدآب بودن یا مقاومت کامل در برابر نفوذ گردوغبار نیست. به زبان ساده، نخستین عدد مربوط به رتبه بندی IP مربوط به مقاومت در برابر گردوغبار است و عدد دوم به مقاومت در برابر نفوذ آب اشاره دارد. گوشی دارای رتبه بندی IP68 به معنای مقاومت بسیار بالا در برابر گردوغبار است و برای زمان قابل توجه آب نمی تواند به درون بدنه نفوذ کند. اگر بخواهیم دقیق تر اظهارنظر کنیم، گوشی های دارای IP68 می توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب قرار بگیرند.

برای این رتبه بندی، گوشی ها در محیط های آزمایشگاهی و کنترل شده مورد آنالیز قرار می گیرند و این آزمایش ها شامل انواع مایعات مانند قهوه، آب دریا و دیگر موارد نیستند. همچنین همان طور که گفتیم در بهترین حالت هم قرار نیست گوشی شما در زمان بسیار طولانی درون آب دوام بیاورد. این رتبه بندی نشان می دهد که گوشی شما از حد مشخصی مقاومت در برابر نفوذ این موارد بهره می برد ولی این موضوع به این معنا نیست که می توانید با گوشی خود با خیال راحت غواصی کنید.

چگونه گوشی خیس را نجات دهیم؟

مگاپیکسل های بیشتر به معنای کیفیت بهتر عکس ها است

برای آخرین باور نادرست این مطلب باید به یک باور رایج اشاره کنیم. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند کماکان فکر می نمایند که اگر دوربین گوشی آن ها مگاپیکسل های بیشتری داشته باشد، این موضوع به معنای افزایش کیفیت تصاویر است ولی چنین موضوعی اصلا صحت ندارد.

اگر تا حدی اهل اخبار مربوط به گوشی های هوشمند باشید، به احتمال زیاد با فناوری ترکیب پیکسل ها آشنایی دارید. به صورت خلاصه، در این فناوری سنسور دوربین برای ثبت تصاویر از رزولوشن کامل استفاده می نماید و سپس 4 پیکسل مجاور (در خصوص گلکسی اس 20 اولترا 9 پیکسل مجاور) به یک پیکسل تبدیل می شوند. با این کار تصاویر عموماً واضح تر، با محدوده دینامیکی عالی و رنگ های دقیق تری ثبت می شود.

به همین خاطر گوشی های دارای دوربین های 48، 64 و 108 مگاپیکسلی به طور پیش فرض این قابلیت را فعال می نمایند و حتی بعضی از گوشی ها به کاربران اجازه استفاده از حالت مبتنی بر رزولوشن کامل را نمی دهند. زیرا وقتی رزولوشن کامل مورد استفاده قرار می گیرد، هرکدام از پیکسل ها به دلیل داشتن اندازه کوچک تر و دریافت نور کمتر، اطلاعات محدودتری را ثبت می نمایند. به همین خاطر حتی گوشی های دارای سنسورهای مبتنی بر رزولوشن بسیار بالا، عکس هایی با رزولوشن بسیار پایین تر ولی با کیفیت بهتری ثبت می نمایند.روی هم رفته، فارغ از تعداد مگاپیکسل، این اندازه پیکسل ها است که اهمیت زیادی دارد و فناوری ترکیب پیکسل ها کوشش می نماید به نوعی این موضوع را به صورت غیر مستقیم عملی کند.

برای همین اگرچه مثلا یک سنسور 108 مگاپیکسلی از لحاظ تئوری با بهره گیری از فناوری ترکیب پیکسل ها می تواند عکس های جذابی ثبت کند، ولی حالا شرکت هایی مانند هواوی قصد دارند با بهره گیری از سنسورهای غول پیکر ولی با رزولوشنی معادل با مثلا 52 مگاپیکسل، رویکرد دیگری را اتخاذ نمایند. در نتیجه مرعوب رقابت شرکت ها بر سر افزایش مگاپیکسل سنسور دوربین ها نشوید و در این زمینه، به عکس های گرفته شده توسط آن ها نگاهی بیندازید. در همین زمینه می توانیم به شرکت هایی مانند گوگل و اپل اشاره کنیم که کماکان از سنسورهای 12 مگاپیکسلی استفاده می نمایند و در زمینه کیفیت عکس ها هم حرف زیادی برای گفتن دارند.

آیا دوربین 64 مگاپیکسلی گوشی ها واقعا تفاوتی ایجاد می نمایند؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 باور نادرست ولی رایج در خصوص گوشی های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 باور نادرست ولی رایج در خصوص گوشی های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید