کشاورزی حفاظتی؛ علمی که کم آبی را قابل تحمل می نماید

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی به تداوم کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی منتج می گردد.

کشاورزی حفاظتی؛ علمی که کم آبی را قابل تحمل می نماید

مظفر یوسفی پور در گفت وگو با وبلاگ ورزش و تندرستی، از تامین بیش از 1600 دستگاه ادوات خاک ورزی حفاظتی در استان زنجان اطلاع داد و اظهار کرد: افزایش فرسایش آبی و بادی خاک، مسائل زیست محیطی (آلودگی هوا، آب و خاک)، کاهش ماده آلی و باروری خاک، کاهش منابع آب، کاهش کارایی مصرف نهاده ها (آب، کود، انرژی) و افزایش هزینه های فراوری، از جمله پیامدهای منفی کشت مرسوم به شمار می رود.

این مسئول ادامه داد: با وجود چنین مسائلی در نظام های کشاورزی رایج، ادامه این راستا عقلانی نیست و تجربیات سایر کشورها نشان می دهد که راه حل برون رفت از این مسائل، حرکت به سمت کشاورزی پایدار است؛ در واقع کشاورزی حفاظتی، پاسخی عملی برای فائق آمدن بر مسائل کشاورزی رایج است و در این میان، توجه به حفظ محیط زیست و صیانت از منابع فراوری، راه حل اصولی برای اجرای پیروز کشاورزی پایدار محسوب می گردد.

وی تاکید نمود: کشاورزی حفاظتی، شیوه ای برای حفظ منابع فراوری محصولات زراعی است که در صدد دست یابی به منافع قابل قبول، همراه با فراوری بالا و پایدار با حفظ محیط زیست است. به همین دلیل، کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از انحطاط آن، کاهش مسائل زیست محیطی، کاهش مسائل ناشی از تغییر اقلیم، افزایش کارایی مصرف نهاده های فراوری، کاهش هزینه های فراوری، صرفه جویی در زمان، افزایش ماده آلی خاک، فراوری با تکیه بر انرژی های درون سیستمی، افزایش بهره وری و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای کشاورزی حفاظتی به شمار می رود.

یوسفی پور همچنین با اشاره به این که در اجرای کشاورزی حفاظتی سه اصل کاهش عملیات خاک ورزی، حفظ مقادیر متناسبی از بقایای گیاهی و پوشش سطح خاک، همچنین استفاده از تناوب زراعی مد نظر است، توضیح داد: در کشاورزی حفاظتی، شخم صفر (بدون شخم) و یا خاک ورزی در حد 20 الی 25 درصد سطح خاک مورد تاکید است. علاوه بر این، حفظ مقادیری از بقایای گیاهی در سطح خاک موجب جلوگیری از فرسایش، کاهش رواناب و تبخیر از سطح خاک شده و افزایش بهره وری آب به منظور بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک توام با فراوری پایدار در درازمدت را به دنبال دارد.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: به زبان ساده، کشاورزان برای اجرای کشاورزی حفاظتی باید در زمان برداشت سعی نمایند که درصدی از محصول قبلی را به صورت بقایای ایستاده روی زمین باقی بگذارند؛ چراکه این بقایا باعث نگه داشتن بارش ها در سطح مزرعه شده و از فرسایش خاک جلوگیری می نماید. همچنین بهره برداران در صورت امکان، کشت خود را با استفاده از دستگاه های کشت مستقیم و در غیر این صورت با استفاده از دستگاه های خاک ورزی حفاظتی به جای گاو آهن برگردان دار انجام می دهند و در نهایت با استفاده از تناوب مناسب به جای آیش گذاشتن مزرعه، موجبات تداوم کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی را فراهم می نمایند.

وی یادآور شد: سال جاری 20 دستگاه بذرکار کشت مستقیم با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال از محل تسهیلات یاری های فنی اعتباری کشاورزی حفاظتی در اختیار کشاورزان استان زنجان قرار داده شد و امید است که با افزایش و ترویج استفاده از این دستگاه های نوین کشت مستقیم، گسترش کشاورزی حفاظتی در استان شتاب بیشتری بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشاورزی حفاظتی؛ علمی که کم آبی را قابل تحمل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی حفاظتی؛ علمی که کم آبی را قابل تحمل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید