کاهش تنش در خلیج فارس، طرح های آمریکا برای نشست بحرین را نقش برآب می نماید

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، یک کارشناس مسایل آمریکا معتقد است که اگر در منطقه خلیج فارس در هفته های آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، اجلاس پیش بینی شده بحرین در رابطه با طرح امنیت دریایی آمریکا راه به جایی نخواهد برد و با یک نشست و برخاست بی نتیجه تمام می گردد.

کاهش تنش در خلیج فارس، طرح های آمریکا برای نشست بحرین را نقش برآب می نماید

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با وبلاگ ورزش و تندرستی درباره طرح امنیت دریایی آمریکا و تصمیم این کشور برای برگزاری اجلاسی با این موضوع در ماه اکتبر در بحرین، این اقدام آمریکا را در راستای فشار حداکثری به ایران دانست و گفت: ترامپ برای رسیدن به هدف خود در اجرای این سیاست از هیچ اقدامی فروگذار نیست و در این فضا حتما کوشش می نماید ائتلافی را علیه ایران با توجه به تحولات منطقه و خلیج فارس صورت دهد.

وی گفت: آنها قبلا هم کوشش کردند در ورشو اجلاسی را علیه ایران شکل دهند اما شاهد بودیم که این اجلاس هیچ خروجی مشخصی نداشت و بعد از آن نشست هم اتفاق خاصی نیفتاد.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به استقبال سرد کشورهای اروپایی، ژاپن، چین و هند از طرح ائتلاف دریایی آمریکا برای به اصطلاح تضمین دریانوردی آزاد در خلیج فارس اظهار کرد: اینکه عمده ترین تامین کنندگان نفت از خلیج فارس از این طرح با وجود اتفاقات اخیر اتفاق افتاده در این منطقه استقبال نکردند، مساله مهمی است. صرفا چند کشور عربی از این طرح حمایت کردند.

وی تاکید نمود: معتقدم وقتی تب و تاب تحولات اخیر فروکش کند و به همان اندازه تنش در منطقه کاهش یابد طرح چنین موضوعاتی مقداری از دایره توجه ها خارج خواهد شد.

ابوالفتح توضیح داد: حتی اگر آمریکا پیروز به تشکیل چنین ائتلافی گردد و کشورهایی هم از سایر نقاط جهان و منطقه به آن بپیوندند چندان به لحاظ نظامی یاری کار آمریکا نخواهند بود چرا که عملا نیروی نظامی عمده و قابل توجهی که بتواند ساختار و نظم نظامی منطقه را تغییر دهد در اختیار ندارند. در این بین بریتانیا که از مهم ترین هم پیمانان آمریکاست توانایی دریایی حمایت از چنین طرحی را ندارد. بعضا کشورها برای امتیاز دریافت از آمریکا و کسب اعتبار بین المللی چنین ائتلاف هایی به آنها می پیوندند. این کشورها اغلب به جای این که یاری کننده به آمریکا باشند باری بر دوش نیروی نظامی دریایی آمریکا هستند.

وی گفت: به نظر نمی آید کوشش های آمریکا برای ایجاد ائتلاف مذکور پایان خوشی داشته باشد. شواهد امر نشان می دهد چندان نتیجه مهمی از این طراحی و برگزاری اجلاس در این رابطه در بحرین به دست نخواهد آمد.

این کارشناس مسایل آمریکا گفت: اگر تحولات منطقه و خلیج فارس به همین شکل که در یکی دو هفته گذشته بوده ادامه یابد و دیگر نفتکشی توقیف نگردد و اتفاق خاصی دیگری از این دست رخ ندهد به احتمال قوی این اجلاس و کوشش های آمریکا برای پیاده نموده طرح خود راه به جایی نخواهد برد و به سردی از آن استقبال می گردد و اجلاس، بیشتر در حد یک نشست و برخاست تمام می گردد و به لحاظ نظامی تغییری در آرایش نظامی خلیج فارس رخ نخواهد داد اما اگر در این مدت شاهد اتفاق دیگری باشیم آمریکا و هم پیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای اش که منافعی به لحاظ تامین نفت در منطقه دارند با همت بیش تری در این رابطه اقدام و مشارکت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش تنش در خلیج فارس، طرح های آمریکا برای نشست بحرین را نقش برآب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تنش در خلیج فارس، طرح های آمریکا برای نشست بحرین را نقش برآب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید