نگاهی به کاربرد پزشکی لاله عباسی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، از جوشانده برگ لاله عباسی برای درمان آبسه، از عصاره آن برای زخم و به صورت طبخ شده با گوشت خوک، به اسم مقوی استفاده می گردد. برگ گیاه، بعلاوه بر روی کورک و تاول گذاشته شده و

نگاهی به کاربرد پزشکی لاله عباسی

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Mirabilis jalapa L. (Nyctaginaceae)

نام انگلیسی:

Four OClock Flower, Bunga Pukul Empat

نام فارسی:

لاله عباسی

مشخصات:

Mirabilis jalapa L. گیاهی ایستاده است که می تواند تا ارتفاع یک متر رشد کند. برگ ها، یک تکه، به شکل قلب، با طول 3-12 سانتی متر، رو به رو و نوک تیز هستند. از جوشانده برگ لاله عباسی برای درمان آبسه، از عصاره آن برای زخم و به صورت طبخ شده با گوشت خوک، به اسم مقوی استفاده می گردد. برگ گیاه، بعلاوه بر روی کورک و تاول گذاشته شده و برای رفع کرن کهیر به کار می رود. گل ها دو جنس، قرمز، صورتی، زرد، یا سفید، با گلپوشی که کاملاً به هم کشیده شده است و عصرها باز می گردد. میوه لاله عباسی، سیاه و کروی، با قطر 5-8 میلی متر است.

منشأ:

بومی منطقه ها گرمسیری امریکا، که به چین و بسیاری از منطقه ها گرمسیری برده شده است.

ترکیبات شیمیایی:

تریگونلین، 22 -O- متیل آبرونیزوفلاون، 6- متوکسی بوراوینون C و بتاکسانتین ها.

کاربرد در طب سنتی:

از جوشانده برگ لاله عباسی برای درمان آبسه، از عصاره آن برای زخم و به صورت طبخ شده با گوشت خوک، به اسم مقوی استفاده می گردد. برگ گیاه، بعلاوه بر روی کورک و تاول گذاشته شده و برای رفع کرن کهیر به کار می رود. در بین بومیان چین، از دانه های این گیاه به اسم مسهل استفاده می گردد. گل های لاله عباسی در شب بوی شدیدی از خود آزاد می نمایند که باعث کاهش فعالیت یا دفع پشه ها می گردد. جوشانده ریشه با گوشت خوک یا بدون آن، به اسم مسهل، برای سرماخوردگی، التهاب و ترشحات واژینال به کار می رود. در ماداگاسکار، از آن برای درمان دردهای روده ای استفاده می گردد. در افریقای جنوبی، ریشه گیاه به اسم مسهل به کار می رود.

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد قارچ، ضد نئوپلازی و سقط آور.

میزان مصرف:

حدود 8-10 گرم از ریشه به اسم مسهل تجویز می گردد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی لاله عباسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی لاله عباسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید