(تصاویر) بازار های مرطوب چین آنگونه نیست که تصور می کنیم!

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، شاید بسیاری از افراد دنیا معتقد باشند که بازرا های مرطوب شهر ووهان در چین منشأ اصلی شیوع کروناویروس جدید در دنیا باشند، اما اصولاً تعداد کمی از این افراد، به ویژه در کشور های غربی با این بازار ها آشنا هستند. خبرگزاری سی ان ان آمریکا طی گزارشی، نگاهی به این بازار های چین انداخته است تا تصور روشنی از این بازار ها را برای مخاطبان عرضه کند.

(تصاویر) بازار های مرطوب چین آنگونه نیست که تصور می کنیم!

اگر تا به امروز به یک مرکز خرید رفته اید که قصابی ها و بقال ها محصولات تازه را مستقیماً از مزرعه به شما عرضه می نمایند، پس به جایی رفته اید که در بعضی نقاط دنیا، آن را بازار مرطوب (یا تره بار) می نامند. اما این تعجب آور است که اخیراً در بسیاری از کشور های دنیا، اصطلاح بازار مرطوب تقریباً مترادف با COVID-19 شده است.

در واقع اعتقاد بر این است که کروناویروس جدید که براساس آخرین آمار ها نزدیک به 2 میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده نموده، از یک بازار مرطوب در شهر ووهان چین سرچشمه گرفته است. جایی که حیوانات وحشی و اهلی مختلفی به صورت زنده و یا تکه تکه شده، برای مصارف خوراکی و دارویی خرید و فروش می شوند. دکتر آنتونی فاوسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا و عضو کارگروه کروناویروس کاخ سفید، در تاریخ 3 آوریل به خبرگزاری فاکس نیوز گفت که همه بازار های مرطوب باید فوراً تعطیل شوند و اضافه کرد که او نمی تواند درک کند چرا هنوز چنین بازار هایی باز هستند.

اما بازار های مرطوب، برخلاف بازار های خشک، که کالا های غیر قابل فساد مانند غلات و یا کالا های خانگی را عرضه می نمایند، فقط مکان هایی هستند که طیف گسترده ای از محصولات تازه را ارائه می دهند. بعضی، اما نه همه، حیوانات زنده را نیز می فروشند. در واقع دلیل اصلی این نامگذاری این واقعیت است که فروشندگان این بازار ها به علت شستن مکرر سبزیجات و یا انواع مختلف گوشت، اغلب باعث خیس شدن کف این بازار ها می شوند و همین خیس بودن دائمی کف این بازارهاست که به عنوان مرطوب یاد می گردد.

کارشناسان می گویند در بازار های مرطوبی که حیوانات زنده در آن ها به فروش می رسد، به ویژه آن هایی که حیوانات نادر و وحشی را در خود نگه می دارند، نزدیکی این حیوانات به یکدیگر و شرایط بالقوه غیر بهداشتی محیط، می تواند زمینه را برای انتقال ویروس های موجود در بدن این حیوانات به انسان را فراهم کند. به عنوان مثال، همه گیری SARS در سال 2003، با خرید و فروش گربه زباد ها (گونه ای پستاندار کوچک) در بازار های مرطوب استان گوانگدونگ چین مرتبط بود.

با این حال بسیاری از بازار های مرطوب چین دارای چنین ویژگی های نیستند و حیوانات زنده و معیناً حیوانات وحشی در آن ها یافت نمی شوند و نمی توان آن ها را منبع فراوری ویروس های خطرناک فرض کرد. برای تعداد زیادی از مردم چین و البته در سراسر آسیا، این بازار ها فقط مکان هایی برای خرید مواد غذایی تازه مانند مرغ، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات با قیمت های مناسب هستند.

تجارت میلیاردی

بازار های مرطوب یک کارکرد مشترک نه تنها در سرزمین اصلی چین بلکه در سراسر آسیا دارند. به عنوان مثال در هنگ کنگ شبکه گسترده ای از بازار های مرطوب وجود دارد که هزاران نفر از مردم محلی هر روز برای خرید گوشت و سبزیجات خود به آن ها مراجعه می نمایند. تقریباً در هر منطقه از هنگ کنگ، یکی از این بازار ها وجود دارد و هیچکدام با حیوانات عجیب و غریب و وحشی تجارت نمی نمایند. بازار های مشابهی را می توان در اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام نیز یافت.

با این حال، بعضی از بازار های مرطوب می توانند دریچه ای برای تجارت حیوانات وحشی عجیب و غریب فراهم نمایند که براساس گزارش دولت چین در سال 2017 بیش از 73 میلیارد دلار ارزش داشته است. اما این نوع تجارت، اگرچه سودآور است، اما به هیچ وجه جریان اصلی این بازار ها نیست. مصرف گوشت حیوانات وحشی بخصوص در شهر های عظیم مرسوم نیست و مصرف نمایندگان اغلب برای خرید حیوانات نادر یا عجیب و غریب باید به سایت های خاص مراجعه نمایند. پس از شیوع سارس، مقامات رسمی چندین استان چین برای مقابله با شیوع مجدد بیماری، تجارت حیوانات وحشی همچون زباد ها و مار ها را ممنوع خاطرنشان کردند. با این حال باید اعلام نمود که بسیاری از این ممنوعیت ها یا عملی نشد ویا بی سر و صدا حذف شدند.

در واکنش به بیماری همه گیر کروناویروس جدید، دولت چین در اواخر ماه فوریه تجارت حیوانات وحشی برای مصارف غذایی را به طور موقت ممنوع خاطرنشان کرد و هم اکنون در حال تهیه یک قانون دائمی برای تشدید کنترل بر تجارت حیوانات وحشی است. به گفته رسانه رسمی دولت چین، شین هوا، از تاریخ 22 مارس، حداقل 94 ٪ از بازار های مرطوب چین بازگشایی شده است. با این وجود، هنوز معین نیست که چه تعداد از این بازار ها به طور کامل تجارت حیوانات وحشی را متوقف نموده اند.

دوان بیگز، کارشناس ارشد پژوهشگاه آینده پژوهی محیط زیست در دانشگاه گریفیت استرالیا گفت: در روبروه با Covid-19، قابل درک است که سراسر دنیا خواهان تعطیل کردن همه بازار های مرطوب باشد. وی اضافه کرد: با این وجود، ممنوعیت کامل راهکار پایدار برای دفع این خطر نیست، همانطور که در گذشته کوشش های ناکام در تحریم و تعطیلی این بازار ها به نشان می دهد. در عوض، سیاست ها و مقررات جدید باید شواهد علمی را با در نظر دریافت ادراکات فرهنگی و ارزش های مختلف نسبت به حیات وحش، در نظر بگیرند.

نشانه های تغییر

به طور سنتی، مصرف نمایندگان در چین مدت طولانی است که عادت به استفاده از محصولات تازه دارند و ترجیح می دهند هر هفته برای خرید گوشت، ماهی و سبزیجات، به جای یک سوپر مارکت، به بازار های مرطوب مراجعه نمایند. اما در سال های اخیر، مانند سایر نقاط دنیا، بازار های مرطوب جای خود را به سوپر مارکت ها، به ویژه در میان مصرف نمایندگان جوان تر داده است. فروشگاه های مواد غذایی آنلاین با حمایت غول های اینترنتی که پول کافی برای سرمایه گذاری در سیستم های لجستیکی پیشرفته دارند، نیز در حال همه گیر شدن هستند. حتی نسل های قدیمی نیز که عادت به خرید از بازار های مرطوب دارند، نسبت به خدمات جدیدی مانند Hema (Freshhippo) Alibabas با تخفیف های متعدد، شرایط بهداشتی خوب و امکان ردیابی خریدها، ترغیب شده اند. هما به تنهایی توانست تا سرانجام سال 2019 حدود 197 فروشگاه را در سراسر چین دایر کند.

محدودیت های تردد برای افراد در طول دوران اپیدمی کروناویروس جدید، فرایند گرایش به بازار های آنلاین را تسریع نموده است. درواقع فروشگاه های مواد غذایی آنلاین هنگامی که مردم سرتاسر چین در خانه های خود محبوس بودند، تبدیل به یک احتیاج روزانه شده بود. الیام هوانگ، یک تحلیلگر بازار های جدید می گوید، شیوع این بیماری مصرف نمایندگان را مجبور می نماید تا با این فرایند سازگار شوند چرا که در غیر این صورت با مشکل روبرو خواهند شد. وی گفت: این بحران اپیدمی مردم را برای یک آینده فناورانه، آماده تر خواهد نمود.

اما در حال حاضر، دلسرد کردن مردم در استفاده کلی از بازار های مرطوب، راهکاری مناسب نیست. پتر ماتوس، مهندس محیط زیست دانشگاه سیدنی، در این خصوص می گوید: بازار های مرطوب برای بسیاری از جوامع کم درآمد، چه در چین و چه در دیگر نقاط دنیا که به فروشگاه های آنلاین دسترسی ندارند، نقش مهمی در امنیت غذایی دارند. وی اضافه کرد: از بین بردن بازار های مرطوب ممکن است این توهم را ایجاد کند که علت اصلی بحران فعلی برطرف شده است، اما در واقع مسائل واقعی بسیار عمیق تر از این است.

بسیاری از کارشناسان موافق هستند که سرانجام دادن به تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی، مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلا به همه گیر بعدی است و این به معنای تنظیم بهتر و اجرای دقیق تر قوانین، به ویژه در سطوح محلی است. با این وجود، طبق گفته صندوق دنیای حیات وحش، این مقررات جدید ممکن است در طولانی مدت نتواند تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی را در صورت ادامه تقاضا متوقف کند و این تجارت به سادگی به بازار های سیاه و زیر زمینی منتقل گردد. این سازمان اضافه کرد: این بحران سلامتی فعلی باید به عنوان یک نشانه هشدار دهنده در خصوص لزوم سرانجام دادن به استفاده از حیوانات وحشی و در معرض خطر، به عنوان حیوان خانگی یا مصارف غذایی و دارویی، درک گردد.

منبع: فرارو

به "(تصاویر) بازار های مرطوب چین آنگونه نیست که تصور می کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) بازار های مرطوب چین آنگونه نیست که تصور می کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید