زهر چشم تالاخادزه از رقبا

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، لاشا تالاخادزه با شسکتن رکوردهای جهان در دسته 109+ کیلوگرم در جهت المپیک توکیو خط و نشان جدی برای رقبای خود کشید.

زهر چشم تالاخادزه از رقبا

رضا عباسپور - درخشش وزنه برداران نامدار اروپایی در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا، نشان دهنده تحولی در قاره سبز است که مدت ها در سایه اسطوره های قدرتمند و نام اشنای وزنه برداری قاره آسیا کم رنگ شده بودند. خصوصا کشورهای صاحب سبک و وزنه بردارخیزی مثل گرجستان، ارمنستان، روسیه، بلاروس و... که به واسطه درخشش فوق ستاره های نامدارشان همچون لاشاتالاخادزه از گرجستان، سیمون مارتیروسیان و گورمینسیان ارمنستانی و...) تهدیدی جدی برای وزنه برداران آسیایی خصوصا ملی پوشان عنواندار وزنه برداری ایران در اوزان سنگین به شمار می روند.

روز انتهای رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا با برگزاری مسابقات اوزان 109 و 109+ کیلوگرم، جلوه ای ویژه به رقابت های وزنه برداری 2019 اروپا بخشید. درخشش فوق ستاره های رکوردشکن قاره اروپا همچون لاشاتالاخادزه گرج و یا سیمون مارتیروسیان ارمنی، باعث شد تا ضمن اینکه سطح کیفی مسابقات قهرمانی قاره اروپا در شهر باتومی گرجستان نسبت به دوره قبلی این مسابقات ارتقای چشمگیری داشته باشد، رکوردشکنی های وزنه برداران اروپایی برای ملی پوشان کشورمان که رقابت های آسیایی 2019 چین را پیش رو دارند الگوسازی مناسب و بررسی خوبی به حساب بیاید. البته این رقابت ها به ویژه در سه وزن المپیکی 96، 109 و 109+ کیلوگرم شرایط بسیار خوبی را برای کادرفنی تیم ملی وزنه برداری ایران و نیز ملی پوشان عنواندار کشورمان فراهم آورد تا وضعیت رقبای مدال دار اروپایی خود را زیر ذره بین بگذارند؛ انهم چند روز قبل از رقابت های آسیایی 2019 چین که آنجا هم فرصتی است برای محک توان خود و البته ارزیابی رقبای آسیایی.

نکته مهم دیگری که در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا می تواند کلاس آموزشی بسیار مفید و موثری برای وزنه برداران مدال دار کشورمان باشد، حضور فوق ستاره های شناخته شده اروپایی در رقابت های قهرمانی اروپا با تمام توان و شرایط استاندارد رکوردی است. اتفاقی که دقیقا برعکس آن مدتی است در تیم ملی وزنه برداری کشورمان خصوصا در بین وزنه برداران عنواندار و ستاره تیم شایع شده است. یعنی برخلاف رقبای اروپایی که با تمام توان خود در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا روی تخته رفتند، بعضی چهره های شاخص وزنه برداری ایران یا مصدوم هستند، یا خود را به مصدومیت می زنند و یا اینکه با شانه خالی کردن از زیر بار حضور در مسابقات آسیایی 2019 چین و با توسل به بهانه های عجیب و غریب قید شرکت در این رویداد معتبر قاره ای را می زنند. در حالیکه رقبای اروپایی انها با قدرت در شهر باتومی گرجستان روی تخته رفتند و با مهار وزنه های تحسین برانگیز بار دیگر رکوردهای دنیا را شکستند و با وضعیت ایده ال بدنی خود از حالا برای درخشش در رقابت های دنیای 2019 تایلند و پس از آن بازی های المپیک 2020 توکیو خط و نشان جدی کشیدند.

رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا خصوصا در روز انتهای و رقابت اوزان 109 و 109+ کیلوگرم درسهای زیادی برای وزنه براران ملی پوش ما در تیم ملی وزنه برداری ایران به همراه داشت. وقتی لاشا تالاخادزه، وزنه بردار مطرح گرجستانی که ضمن شکستن تمامی رکوردهای دنیا در دو سه سال گذشته نشان های طلایی رنگ دنیا و المپیک را نیز در کارنامه دارد، با آمادگی بسیار بالا و انگیزه ای ستودنی در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا روی تخته مسابقات حاضر می گردد و با قدرت تمام به رکوردهای دنیا حمله می نماید، یا اینکه سیمون مارتیروسیان ارمنی رکوردار حال حاضر دسته 109 کیلوگرم دنیا مثل تالاخادزه با قدرت در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا وزنه می زند و با ثبت وزنه های خیره نماینده همچنان خود را مرد شمار یک وزنه برداری دنیا در این وزن نشان می دهد، قطعا می تواند برای وزنه برداران مدعی و عنواندار وزنه برداری کشورمان کلاس آموزشی خوبی باشد. زیرا وزنه برداران نامدار اروپایی هر طور شده خودشان را مهیای حضور در رقابت های مختلف می نمایند تا از این طریق شرایط آمادگی شان را به رخ رقبا بکشند، اما تعدادی از ملی پوشان مدعی و مدال دار وزنه برداری ایران هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند تا ضمن فرار کردن از تمرینات دسته جمعی اردویی از وزنه زدن در مسابقات بین المللی هم شانه خالی نمایند. بعد از آن هم مدعی می شوند که فقط خودشان برای شرکت در رقابت های دنیای یا المپیک محق و مدعی هستند! این تفاوت ملموس و فرق قابل توجه بین وزنه برداران نامدار ایرانی و رقبای اروپایی یا حتی آسیایی ما است. تفاوتی که باعث می گردد به طور مثال تالاخادزه گرجستانی سال ها در وزن خود بدرخشد و تبدیل گردد به چهره ای بی رقیب ویکه تاز در دنیای وزنه برداری، اما وزنه برداران شاخص و با استعداد ما دوران طولانی مدت درخشش را تجربه ننمایند.

رقابت های وزنه برداری قهرمانی آسیا تا چند روز دیگر در کشور چین شروع می گردد، رقابتی که برای آسیایی های مدعی حکم عبور از یک مسابقه گزینشی المپیک 2020 توکیو را ایفا می نماید. اما در همین رقابت معتبر می بینیم که تقریبا اغلب ستاره های مدعی وزنه برداری ایران برخلاف رقبای نامدار آسیایی و اروپایی خود در این رویداد غیبت دارند و به خاطر مصدومیت یا بهانه گیری های بی پایه و اساس خیال وزنه زدن در این جدال قاره ای را ندارند! بنابراین بازهم باید منتظر ماند و دید که در جهت المپیک 2020 آیا ما می توانیم با سهمیه بسیار اندکی که در اختیار داریم (2 سهمیه در بخش مردان) با توجه به قدرتنمایی ستاره های مدعی در وزنه برداری دنیا از اعتبار وزنه برداری ایران مثل المپیک 2016 ریو دفاع کنیم یا اینکه در المپیک توکیو با این وضعیت مبهمی که در اوزان سنگین رویت می گردد خیلی نباید توقع طلایی شدن، خصوصا در اوزانی که شانس مدال آوری داریم یعنی دسته های وزنی (96، 109 و 109+ کیلوگرم) را داشته باشیم.

قدرتنمایی تالاخادزه با رکوردشکنی!

درخشش لاشا تالاخادزه غول بی رقیب و دست نیافتنی گرجستانی ها در روز انتهای مسابقات قهرمانی اروپا که به میزبانی کشورش برگزار می شد، بیانگر برنامه ریزی بلند مدت اروپایی ها برای کسب حداکثری مدال های طلای المپیک خصوصا در حفظ نشان ارزشمند طلای دسته 109+ کیلوگرم که (شعار المپیک) نیز به شمار می رود، است. تالاخادزه در حرکت یکضرب همانطوریکه پیش بینی می شد با مهار وزنه 218 کیلوگرم، رکورد یکضرب دنیا را که در اختیار خودش بود یک کیلوگرم در رده بندی دنیای ارتقاء داد. او در یک ضرب ابتدا 208 کیلوگرم را مهار و پس از زدن وزنه 218 کیلوگرم و شکستن رکورد دنیا از انجام حرکت سوم انصراف داد.

تالاخادزه در دو ضرب هم همین روند تحسین برانگیز را ادامه داد و با مهار وزنه 260 کیلوگرم بار دیگر رکورد دنیا در این حرکت قدرتی را که در اختیار خودش بود، به میزان 3 کیلوگرم افزایش داد. البته چون اوزان وزنه برداری از سال 2018 تغییر نموده استف این وزنه برای تالاخادزه به عنوان رکورد جدید دنیا ثبت شد، زیرا در اوزان پیشین (حسین رضازاده) قهرمانی بی رقیب سال های نه چندان دور وزنه برداری ایران در دسته فوق سنگین با مهار وزنه 263 کیلوگرم رکوردار دسته 105+ کیلوگرم (اوزان قدیم) بود. رکوردی که برای همواره در تاریخ وزنه برداری دنیا به نام و یاد حسین رضازاده ستاره وزنه برداری ایران در تاریخ این رشته ورزشی ثبت و جاودانه شد.

تالاخادزه در مجموع دو حرکت نیز پیروز شد با ثبت مجموع 478 کیلوگرم رکورد مجموع دنیا را که آن هم دست خودش بود 4 کیلوگرم ارتقا داد. البته این رکورد برای اولین بار است که در دنیا برای یک وزنه بردار فوق سنگین ثبت می گردد و وزنه 478 کیلوگرم بیشترین رکورد مجموعی است که در مسابقات بین المللی تا به امروز توسط لاشا تالاخادزه گرجستانی به ثبت رسیده است.

به هر روی به رغم درخشش وزنه برداران شاخص اروپایی، خصوصا در دسته فوق سنگین باید دید که کادرفنی تیم ملی وزنه برداری کشورمان، خصوصا ستاره های حال حاضر فوق سنگین وزنه برداری ایران مثل (سعید علی حسینی و علی داودی) واقعا برای مهار غول قدرتمند گرجستانی چه برنامه ریزی دارند تا در آینده ای نزدیک(رقابت های دنیای 2019 یا المپیک 2020 توکیو) به نوار قهرمانی تالاخادزه گرج انتها بخشیده و بار دیگر عنوان ارزشمند قویترین مرد وزنه برداری دنیا را برای کشورمان به ارمغان بیاورند؟

5، 1

منبع: ایران ورزشی

به "زهر چشم تالاخادزه از رقبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زهر چشم تالاخادزه از رقبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید