تولید انگور و معضلاتی که کشاورزان را درگیر کرده است

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، فصل پاییز فرارسیده و خوشه های شیرینی که گاهی کام مصرف کننده و کشاورزان رو تلخ می کند.

تولید انگور و معضلاتی که کشاورزان را درگیر کرده است

به گزارش خبرنگار از ، خوشه های خوش آب و رنگی که فصل برداشتشان است انگور دومین محصول باغی استان آذربایجان غربی بوده و بیش از 30 هزار بهره بردار به طور مستقیم و 30 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته بندی و حمل و نقل انگور فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می کنند.

چند هزار خانوار شهری و روستایی حاصل دسترنج 9 ماهه خود را خواهند چید

آقای حاجی کاظمی چند روزی است در باغ 2 هکتاری خود مشغول برداشت ارقام مختلف انگور است اعضای خانواده نیز این روز ها همدم باغی هستند که خوشه های رنگا رنگ انگور در آن جان خوش کرده اند.

کریمی مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: سطح زیرکشت تاکستان های مهاباد 488 هکتار است که از این مقدار 236 هکتار به صورت دیم و 252 هکتار نیز به صورت آبی است و امسال 2 هزار و 500 تن انگور از تاکستان های این شهرستان برداشت و روانه بازار می شود.

او اضافه کرد: تاکستان های این شهرستان در بخش انگور آبی ارقام کشمشی، انگور زرد و قرمز و در بخش دیم نیز ارقام خلیلی، دسته چن، مایه مو، ریش بابا و سایر ارقام بومی دیگر کشت می شود.

او گفت: میزان برداشت انگور امسال در مقایسه با پارسال با اجرای برنامه های ترویجی برای کشاورزان و شرایط خوب بارندگی 30 درصد افزایش داشته باشد.

کریمی اضافه کرد: ارقام متفاوتی در این شهرستان مورد بهره برداری و کشت قرار گرفته که از جمله می توانیم به خلیلی و ریش بابا و حسینی و ارقام بی دانه و سفید و قرمز اشاره کرد.

کریمی اضافه کرد: همچنین ارقام دیم این منطقه که در مناطق کوهستانی واقع شده ارقام رشه هستند؛ و با توجه به سطح زیر کشت و تولید در سطح شهرستان یک این اندازه نیست که بتوان به کشور های همجوار صادر کرد، اکثرا 70 الی 80 درصد به صورت تازه خوری و مازاد بر آن هم به صورت کشمش در منطقه به عمل می آید.

200 هزار و 292 تن انگور از باغات استان برداشت می شود

امانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در رابطه با باغ های انگور استان در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: 20 هزار و 372 هکتار از باغ های استان زیر کشت انگور رفته که ارومیه با بیش از 11 هزار هکتار رتبه اول از باغات را به خود اختصاص داده است.

او اضافه کرد: یکی از ویژگی تولید انگور استان تنوع ارقام است، بیش از 50 رقم در استان انگور داریم که تا کنون 28 رقم آن شناسایی علمی شده است.

او اضافه کرد: اما انگور های که در سطح استان وجود دارد شامل بومی از جمله ریش بابای سفید و قرمز، صاحبی، حسینی، گزندایی، ملکی، لعل بی دانه و انگور های خارجی می توان به رکسدلز، تامسون سدلز و ردگلاف اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی شرح داد: مازاد انگور های تولیدی استان حدود 800 هزار تن جذب صنایع تبدیلی می شود و بیش از 30 هزار تن انگور به کشور های خارجی از جمله کشور های حوزه خلیج فارس، روسیه و عراق صادر می شود.

امانی گفت: از ویژگی های مهم استان این است که بیش از 8 هزار هکتار باغات به صورت ایستاده یا طرح فراز داریم که در نوع خودش در کشور کم نظیر است.

مسائل تاکداران در این بخش چیست؟

آقای سلیمی هم چند وقتی است مشغول برداشت ارقام مختلف انگور است او در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: اعضای خانواده ام نیز این روز ها همدم باغم هستند.

او اضافه کرد: محصولات کامل ارگانیک بوده و بیشتر به صورت تازه خوری مصرف می شود و گا ها از شهر های همجوار هم بارگیری می کنند.

به سراغ یکی از تاکداران دیگر رفتیم و عمده مسائلش را چنین بیان نمود: هر ساله با آغاز فصل برداشت از باغ 10 ساله خود انگور را برداشت می کنم محصول باغی من کاملا ارگانیک است، اما به علت نبود حمایت کافی از سوی مسئولان ما کشاورزان را با معضلاتی روبه رو کرده اند.

او اضافه کرد: چندین بار است برای تبدیل محصولم به کشمش به جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کردم، اما هیچ جواب و مجوزی دریافت نکرده ام.

او اضافه کرد: از مسئولین انتظار داریم که ما را حمایت و به درخواست ما رسیدگی کنند .

عصمت خانم باغدار گفت: از بهار امسال اومدیم با شوهرم که اینجا باغبان است کار می کنم و کمک دستش هستم.

با وجود این مسائل حالا مشکل اصلی باغدار بعد از چیدن و در مرحله فروش آغاز می شود

به سراغ بکتری عضو انجمن حمایت از تولیدکنندگان جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد رفتیم .

وی به خبرنگار از ، گفت: وجود غرفه های از تولید به مصرف به مقدار زیادی کمک به بخش مصرف کننده و تولید کننده برساند.

بکتری گفت: همچنین فرآوری محصولات کشاورزی وجود دستگاه های خشک کن برای تولید خشکبار و همچنین آبمیوه بسیار موثر خواهد بود در این زمینه که مصرف کننده منتقل بشه و تولید کننده ضرر بیشتری نکند، و رانندگانی که حاصل دسترنج این باغداران را به شهر های همجوار بارگیری می کنند.

آقای سیدی راننده بار انگور به خبرنگار از ، گفت: مدت یک ماه است که در تره بار کار می کنیم از استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود آمدیم و برای میدان بار، نزدیک 4 روز است که کار انگور کار کردیم و یک تنی انگور به شهر خودمون بارگیری می کنیم.

یکی از بازاریان در رابطه با فروش انگور گفت: من به عنوان فروشنده انگور رو بارگیری می کنم از شهرستان مهاباد به شهر های همجوار از جمله شهر های جنوب استان رو می برم .

او اضافه کرد: ما سود خوبی از محصول انگور به دست مکمکم.

آقای امینی مغازه سبد فروشی دارد و به خبرنگار از ، گفت: فقط دلالان باعث گرانی قیمت سبد و باعث شدن که قیمت بیش از حد بالا برود، البته قیمتش دو برابر شده و مقصر اصلی باغداران نیستند.

اما راه حل این همه زحمت باغداران به کجا رسید؟

سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: در رابطه با بحث تامین جعبه و سبد محصولات کشاورزی امسال کشاورزان مسایلی رو مطرح کرده بودند به همین دلیل ما جلسه ای را برگزار و یکی از مصوبات آن مسائل باغداران بود مقرر شد که یکی از عللی که در اینجا با آن روبرو می شویم به علت اینکه تولید انگور امسال زیاد بوده به همین علت تقاضا برای جعبه زیاد بود و پیگیری کردیم که مسائل را حل کنیم.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

کلام پایانی:

بساط انگور باغداران به امید روز های شیرین تر خودنمایی می کند. باغدارانی که اگر از آن ها حمایت شود هم محصولاتشان رونق بیشتری خواهد داشت و هم ارزی آوری بیشتری به ارمغان می آورند و باغداران زحمت کش امیدوارند با تعادل قیمت تولید و عرضه این یاقوت های خوش آب و رنگ بتونه کام تاکداران را از دسترنج فروششان شیرین کند.

گزارشی از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تولید انگور و معضلاتی که کشاورزان را درگیر کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید انگور و معضلاتی که کشاورزان را درگیر کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید