ارائه فرمی تازه در بستر رئالیسم جادویی در جیرجیرک، تنوع بالای شخصیت ها در نمایشی سراسر تک گویی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، تئاتر جیرجیرک؛ نسخه پاراجانف این شب ها در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است.

ارائه فرمی تازه در بستر رئالیسم جادویی در جیرجیرک، تنوع بالای شخصیت ها در نمایشی سراسر تک گویی

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ ورزش و تندرستی، نمایش جیرجیرک؛ نسخه پاراجانف کاری از گروه تئاتر دیگر به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی و تهیه نمایندگی مهدی غلامی سرخه از دهم مرداد ماه روی صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش که هر شب ساعت21 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه می فرایند صبور جمعه، پویا امینی، پرهام امینی، ایمان اصفهانی، ویدا جوان، رها حاجی زینل، پرستو حمیدی، ستایش رجایی نیا، پردیس زارع، نازنین صلح جو، دانیال عبادی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، حمیدرضا نعیمی و جواد یحیوی هستند.

در همین ارتباط آرش سنجابی کارگردان این اثر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری وبلاگ ورزش و تندرستی با اشاره به این که فعالیت هنری خود را در یک دهه اخیر در راستای تعیین تعریف نموده است اضافه کرد: در سال 1389 مانیفستی را منتشر کردم که بیست بند داشت و سعی کردم فعالیت هنری خودم و گروه تئاتر دیگر را در همین چارچوب ادامه دهم.

ضرورت ژانرهای تازه در تئاتر

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه های من این بود که جریان تئاتر من به چه سمتی خواهد رفت؟ دغدغه بعدی ما ژانر بود. ژانرهایی که فکر می کردیم نو هستند و می توانند پیشنهادات تازه ای برای تئاتر داشته باشند.

سنجابی در ادامه با تأکید بر این که جیرجیرک؛ نسخه پاراجانف در راستای همین موضوع و بر پایه فرم گرایی و روایت سیال مبتنی بر رئالیسم جادویی، طراحی شده است عنوان نمود: رئالیسم جادویی ژانری است که زیرشاخه های زیاد دارد. من در سال 1386 و بعد از ترجمه رمان آخرین انار دنیا احساس کردم مخلوق تازه ای وارد ادبیات دنیا می گردد. این سبک جدید، نوعی رئالیسم جادویی بومی است و در آن شاهد یک اسطوره متفاوت هستیم. من در این سال ها این مانیفست را چه در تئاتر و چه در سینما ادامه دادم.

وی اضافه کرد: جیرجیرک هم از این راستا جدا نبود؛ البته در این بین که هم مثل اتوپیا داشتم که برایم به به نوعی حکم تنفس داشت و از طرف دیگر خواستم به مخاطبان بگوبم که می توانم شکل دیگری از تئاتر را هم بسازم، اما بلافاصله به راستا خود برگشتم.

آرش سنجابی دو مقوله اعتراف و قطعی نبودن امور را محورهای اصلی این نمایش دانست و توضیح داد: در این اثر که در قالب داستان مدرن است آن چه اصالت دارد تأثیرات رخدادها است و نه روایت آنها.

تجربه متفاوت تک گویی در صحنه تئاتر

ویدا جوان از بازیگران نمایش جیرجیرک نیز تجربه حضور در این نمایش را ارزشمند دانست و اضافه کرد: همواره این اعتقاد را داشته ام که حضور در هر کاری چیزهای جدید به فرد یاد می دهد. بازی در کار آقای سنجابی تجربه نویی بود. تا به امروز و در کارهای قبلی خودم تجربه تک گویی روی صحنه را نداشتم.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اضافه کرد: در واقع اولین بار بود که تک و تنها روی صحنه اجرا کردم. شاید یک مقدار این موضوع برایم سنگین بود، اما وقتی در متن کار قرار گرفتم، فهمیدم چقدر لذت بخش و دوست داشتنی است.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های نمایش جیرجیرک حضور گروه بازیگری حرفه ای آن است؛ همکاری با این دوستان چه بازیگران جدید و چه دوستان با سابقه تر برای من بسیار لذتبخش بود. به هرحال تمرینات ما در شرایط بسیار سخت کرونایی انجام شد آن هم در روزهایی که همگی در قرنطینه بودند. با این که همه شیوه نامه ها به صورت کامل رعایت می شد، اما همواره این دغدغه را داشتیم که نکند بیمار شویم یا ناقل ویروس باشیم.

ریسک بازی در تئاتر در روزهای کرونایی

جوان عنوان نمود: ما این ریسک را به چند دلیل پذیرفتیم، اول این است که ما عاشق این کار هستیم و به خاطر دل خودمان کار می کنیم. تئاتر ما در شرایط عادی هم مهجور و نحیف بود و الان هم می بینیم که به خاطر محدودیت های کرونایی به سمت فقیرشدن سوق پیدا نموده است.

بازیگر تئاتر جیرجیرک اظهار کرد: از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم که به هرحال معیشت تعداد زیادی از هنرمندان و عوامل تئاتر از همین راستا تأمین می گردد. خیلی صریح باید بگویم اگر ما کار نمی کنیم چه کسی می خواهد هزینه های زندگی ما را تأمین کند.

وی اظهار داشت: اجرای جیرجیرک فرصت خوبی بود تا هم درکنار سایر نمایش های روی صحنه چراغ تئاتر روشن بماند و هم در راستا کاری من یک تجربه متفاوت و موثر باشد.

تمرین و بازی در دوران کرونا؛ وقتی روح بیشتر از جسم در رنج است

پریسا محسنی دیگر بازیگر تئاتر جیرجیرک درباره حضور خود در این نمایش گفت: من در تئاتر مدرسه پینوکیو افتخار همکاری با آقای سنجابی به عنوان دستیار کارگردان را داشتم. ایشان خیلی به من لطف داشتند و به من پیشنهاد بازی در نمایش جیرجیرک؛ نسخه پاراجانف را دادند تا اولین تجربه حرفه ای خودم در تئاتر را با این اثر داشته باشم. ضمن این که همچون همکاری قبلی، دستیار کارگردانی را نیز به عهده دارم.

وی درباره سختی های کار در ایام کرونایی نیز گفت: شاید یکی از بزرگترین سختی ها، کاهش تعداد تماشگران نسبت به روزهای عادی باشد. به هر حال تمام انگیزه یک بازیگر تئاتر، حضور تماشاگران است. ما هم با این که در سالن و هنگام ورود تماشاگران شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنیم؛ اما بالاخره ته دل مخاطب این نگرانی وجود دارد.

محسنی اضافه کرد: البته خدا را شکر، تماشاگران ما هیچ شبی کاهش قابل ملاحظه نداشتند و خالی نشدند، اما به به هرحال با توجه به کیفیت کار و زحمتی که برای آن کشیده شد، توقع استقبال بیشتری می رود. تمرین ها هم سختی های خاص خودش را داشت.

بازیگر تئاتر جیرجیرک در ادامه اضافه کرد: علاوه بر رعایت کردن فاصله و محدودیت ها که کار را کند می کرد، در این شرایط، یک وسواس ذهنی شکل می گیرد. یعنی بیشتر از این که از لحاظ جسمی اذیت باشیم، از لحاظ روحی در رنج هستیم.

وی درباره نقش خود در این نمایش نیز گفت: من دو شخصیت کاملاً متفاوت را در این اثر دارم. یک دختر تین ایجر و پرشور که تفکر و شیوه زندگی متفاوتی با خانواده اش دارد و دومی هم نقش یک دختر با شکل و شمایل سرخپوستی است که این دومی برایم خیلی جذاب و چالش برانگیز بود.

محسنی اظهار کرد: برای رسیدن به این نقش، آقای سنجابی خیلی یاری کرد و شیوه ایشان این گونه است که برای رسیدن به نقش با بازیگر صحبت می نمایند و یک داستان و پیشینه از نقش می گویند که باعث می گردد بازیگر با آن شخصیت زندگی کند و به نوعی در آن حل گردد.

تغییر راستا از فردریک به جیرجیرک

حمیدرضا نعیمی از بازیگران و کارگردان های پیشکسوت تئاتر کشور هم درباره حضور خود در این نمایش به خبرنگار وبلاگ ورزش و تندرستی گفت: راستش نمایش جیرجیرک از کارهایی بود که به صورت غیرمترقبه برایم پیش آمد و من برای آن برنامه ریزی ننموده بودم. قرار بود نمایش فردریک را کارگردانی کنم. قرار بود این نمایش با 56 هنرمند در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برود و به دلیل عدم حمایت مرکز هنرهای نمایش از اجرای آن منصرف شدم.

وی اظهار کرد: در همان روزها آقای سنجابی به من زنگ زد و گفت شنیده ام که از اجرای فردریک انصراف داده اید؛ من نمایشی دارم که هنوز برای یکی دو کاراکتر آن با کسی صحبت ننموده ام. بعد از مصاحبهیی که داشتیم پذیرفتم و این لطف ایشان در این شرایط نامطلوب واقعاً حال مرا خوب کرد.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: من در جیرجیرک سه نقش متفاوت را ایفا می کنم که حداقل دوتا از آنها هیچ قرابتی با من ندارد. اولین نقش یکی از افسران پول پوت دیکتاتور کامبوج است که دچار یک سری تردیدها و آشفتگی های روحی است. دومین یک طراح مدلینگ است که این هم مانند همان افسر کاملاً از فضای فکری و روحی من دور است، اما نقش سوم یک استاد موسیقی است که اعتقاد دارد هنر موسیقی مرهمی برای آلام بشری است.

تنوع شخصیت؛ امتیازی برای نمایش جیرجیرک

وی عنوان نمود: حضور در نمایش جیرجیرک و ایفای این سه نقش باعث شد تا تجربیات زیادی به دست بیاورم. در صحبت هایی که بعضی تماشاگران بعد از اجرا با من داشتند دیدم که هر کدام از آنها با یکی از این سه شخصیت ارتباط برقرار می نمایند. این موضوع نشان دهنده تنوعی است که کارگردان نمایش دارد و برای اثر یک امتیاز به حساب می آید. باعث خرسندی است که یک اثر جدی در این زمینه روی صحنه داریم.

نعیمی اضافه کرد: در نهایت باید تشکر اصلی را از تماشاگران داشته باشم که بدون کمترین تبلیغی، این شب های به سالن آمدن و با وجود سختی های ناشی از کرونا از وقت و هزینه خود مایه گذاشتند تا تئاتر زنده بماند.

تجربه همکاری های متعدد با آرش سنجابی

پویا امینی نیز با اشاره به این که چند سالی است که در عرصه تئاتر با آرش سنجابی همکاری می نماید، اضافه کرد: فکر می کنم این ششمین همکاری من با آقای سنجابی باشد. فرایندی که با نمایش بولدوزر شروع شد. در این مدت با شیوه کار همدیگر آشنا شدیم. در گروه های تئاتری معمولاً این گونه است که تعامل و ارتباط متقابل بازیگر و کارگردان میل به همکاری دوباره را بین هر دوطرف بیشتر می نماید.

وی اظهار کرد: ان شاالله در آینده ای نزدیک هم قرار است کارگردانی یک از نمایشنامه های ایشان با عنوان دراکولا را به عهده داشته باشم.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ارائه فرمی تازه در بستر رئالیسم جادویی در جیرجیرک، تنوع بالای شخصیت ها در نمایشی سراسر تک گویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه فرمی تازه در بستر رئالیسم جادویی در جیرجیرک، تنوع بالای شخصیت ها در نمایشی سراسر تک گویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید