اهداف نامعلوم یک چابک سازی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، محمود عزیزی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر ضمن انتقاد صریح از رویکرد وزارت ارشاد در راستای اجرای سیاست چابک سازی به طرح این پرسش پرداخت که معاونت های ارشاد امروز به چه کار می آیند؟

اهداف نامعلوم یک چابک سازی

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ ورزش و تندرستی، محمود عزیزی کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر درباره تأثیرگذاری بحث مطرح شده در زمینه چابک سازی در زیرمجموعه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادغام چند مؤسسه در این مجموعه، گفت: مشکل اساسی ما این است که چرا معاونت های هنری و سینمایی شکل گرفته است؟ اول انقلاب اسلامی به این فکر شد که اگر همه مسائل در جایی متمرکز و به فرد امینی سپرده گردد، می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. در تئاتر مشکل از زمانی آغاز شد که اداره تئاتر را تعطیل کردند و تمام کسانی که کارمند هنری اداره تئاتر بودند نیز به مرور بازنشسته شدند و پست هایشان ستاره دار شد که البته باز هم اشکال وجود داشت چون بعد از این مصوبه نیز بعضی استخدام شدند .

وی ادامه داد: اداره تئاتر مرکزی در رابطه با تئاتر بود که در رأسش آقای علی نصیریان حضور و بودجه ای هم برای فراوری در اختیار داشت و به خوبی امور را انجام می داد. چرا از این راهکاری که نتیجه هم داده و امروزه هم همگان متوجه این قضیه هستند، استفاده نکنیم؟

ضرورت فعالیت معاونت های هنری ارشاد چیست؟

عزیزی با طرح این سؤال که ضرورت شکل گیری معاونت های مختلف در ذیل وزارت ارشاد چیست؟ یادآور شد: در حوزه سینما هم قصد شکل گیری اتاق فکری وجود داشت و آقایان انوار و بهشتی معاونت سینمایی را تشکمیل دادند. فکر می کنم بعد از 40 سال باید در مورد معاونت های مختلف ذیل وزارت ارشاد تجدید نظر کرد و بخش های مربوط به هنر را به اهالی هنر تفویض اختیار نمایند که نتیجه اش هم مثبت خواهد بود .

ما چند نهاد صنفی مانند خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و تجسمی داریم که غیرقانونی هستند و به صورت قانونی از آن ها حمایت نمی گردد؛ این نهادها تنها ان جی اوهایی هستند که به عنوان یک سرگرمی برای اعضای هنری خود عمل می نمایند !

این هنرمند با سابقه تئاتر متذکر شد: ما چند نهاد مانند خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و تجسمی داریم که غیرقانونی هستند و به صورت قانونی از آن ها حمایت نمی گردد. این نهادها تنها ان جی اوهایی هستند که به عنوان یک سرگرمی برای اعضای هنری خود عمل می نمایند، بودجه ای هم می گیرند و گاه اتفاق هایی هم می افتد ولی واقعیت این است که دردسرساز شده اند .

وی با بیان اینکه اگر قرار است ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چابک سازی صورت بگیرد باید هم فکری اساسی با متخصصان امر گرفته گردد، تأکید کرد: باید شورایی متشکل از آدم هایی که عرصه های هنری مدنظر را نمایندگی نمایند شکل بگیرد؛ آدم هایی که دغدغه شان این نباشد تا در این موقعیت قرار می گیرند برای اجرای خود سالن کنسرت، تئاتر و امکانات فراوری فیلم بگیرند! آدم هایی باید انتخاب شوند که به یک اندوخته اجتماعی رسیده باشند که فارغ از نیازهای شغلی خودشان در این شورا تصمیم بگیرند و شرایطی را ایجاد نمایند که رفاه و امنیت شغلی هنرمندان در شاخه های مختلف اش حفظ گردد .

عزیزی در ادامه سخنان خود اضافه نمود: برای شکل گیری این شورا نیازی بیشتر از جمعیتی چندنفره نیست و اگر چابک سازی از این منظر باشد، می تواند مؤثر واقع گردد .

این هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه بسیاری از این نهادها برآمده از نیازهای ضروری مقاطعی از تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب اسلامی هستند، اعلام کرد: حالا می خواهیم از چه منظری چابک سازی را انجام دهیم؟ متخصصینی که این چابک سازی را انجام می دهند چقدر شناخت در این عرصه های هنری دارند؟ اگر اهداف کمیته ای که قرار است این چابک سازی را برنامه ریزی کند تعیین گردد شاید با دانستن اهداف این چابک سازی، ما هم هوادار آن شویم ولی حالا ما از اهداف این روند چیزی نمی دانیم .

تأثیر نهادهای صنفی در روند فراوری آثار هنری چیست؟

وی توضیح داد: ما خانه تئاتر را داریم که دغدغه شان این است دور هم جمع شوند، خانه تئاتر، سینما و موسیقی چه تأثیری به عنوان یک نهاد در روند شکل گیری و فراوری تئاتر، سینما و موسیقی دارند؟ معاونت های مختلف جز سیاستگذاری یکطرفه که به تناسب آدم هایی که دور این ها جمع می شوند، اجرا می نمایند، نتیجه مطلوبی را تا کنون نداشته اند .

الان همگان به نوعی سعی می نمایند که به مدیریت های کلان نزدیک شوند و سهم ببرند، این یک سهم خواهی فردی و یا گروهی می گردد و منفعتی برای نظام، دولت و هنرمندان نخواهد داشت

عزیزی معتقد است اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد چابک سازی دارد باید به معاونت هایی فکر کند که تا کنون عملکرد واقعی شان تعیین نیست و هزینه هایی که نموده اند خروجی قابل توجهی نداشته است .

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: کجای جهان مسئولیت های خطیر فعالیت های فرهنگی و هنری را به کسانی می سپارند که جزو این خانواده نیستند و اگر هستند جزو کم تجربه های این خانواده هستند. شما تصور کنید کل فعالیت حوزه تئاتر را مانند اداره تئاتر سابق، به فردی مانند علی نصیریان بسپارند که به همراه چند نفر مسائل را اداره کند، آن زمان می بینیم که چقدر به لحاظ انرژی، چابک سازی و فراوری می تواند به ماهیت فراوری تئاتر در کشور یاری گردد. در حوزه سینما و موسیقی نیز می تواند این اتفاق رخ دهد .

این هنرمند و مدرس با سابقه تئاتر متذکر شد: الان همگان به نوعی سعی می نمایند که به مدیریت های کلان نزدیک شوند و سهم ببرند، این سهم خواهی فردی و یا گروهی می گردد و منفعتی برای نظام، دولت و هنرمندان نخواهد داشت .

عزیزی در انتها سخنان خود توضیح داد: اگر واقعا قصد بر همراه شدن و همدل شدن و ایجاد موقعیت مطلوب تر است، وزارت فرهنگ و ارشاد باید به وسیله قانون درصدد ایجاد یک تعریف شغلی برای مشاغل هنری باشد زیرا خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی و غیره می توانند به درخواست قوه اجرایی بعدی منحل شوند! چراکه همه وابسته به وزارت ارشاد هستند و صندلی حقوقی ندارند. نهادهایی مانند بنیاد رودکی و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر نیز برآمده از کاستی های قانونی وزارت ارشاد در هزینه کردن مستقیم بودجه، هستند. وزارت ارشاد باید این موانع را رفع کند و کارکرد افراد را ارزیابی کند. آیا خروجی کارکرد افراد در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی ارزیابی شده است؟

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اهداف نامعلوم یک چابک سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف نامعلوم یک چابک سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید