چهارمحال و بختیاری از 25 اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می شود

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مراتع ییلاقی این استان از 25 اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می شود.

چهارمحال و بختیاری از 25 اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می شود

به گزارش خبرنگار از ، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در نشست ستاد مدیریت کوچ بهاره و کنترل ورود دام عشایر به مراتع ییلاقی گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، ورودی های استان مسدود و اطلاعیه چهارجانبه از سوی دادگستری، نیروی انتظامی، امور عشایر و منابع طبیعی استان مبنی بر مشخص تاریخ کوچ بهاره عشایر (25 اردیبهشت ماه 99) تهیه و منتشر شد.

او اضافه کرد: ورود دام قبل از این تاریخ به استان ممنوع است و با تشکیل اکیپ های ثابت و سیار در شهرستان ها به ویژه در گلوگاه ها با متخلفین برخورد خواهد شد.

یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر استان نیز در این نشست از استقرار سه اکیپ در خوزستان، اندیکا و شوشتر خبر داد و گفت: در راستای اطلاع رسانی تاریخ کوچ عشایر علاوه بر تهیه و توزیع دو هزار بروشور و علاوه بر انتشار در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، 24 هزار پیامک برای عشایر ارسال شد.

او شرایط رعایت تاریخ کوچ و ورود عشایر به این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون در مجموع تنها 10 تا 15 خانوارعمدتاً با دلایل مشخص به مناطق ییلاقی استان وارد شدند.

سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه پلاک گذاری دام در مقابله با ورود زودهنگام عشایر به استان موثر است گفت: تا به امروز بیش از یکصد هزار دام سبک و سنگین در استان پلاک کوبی و هویت گذاری شدند.

جعفر مردانی معاون امنیتی سیاسی استاندار چهارمحال و بختیاری و رئیس ستاد مدیریت کوچ بهاره و کنترل ورود دام عشایر به مراتع ییلاقی استان در این نشست گفت: علاوه بر اطلاع رسانی درخصوص رعایت تاریخ کوچ، صدور هرگونه مجوز و گواهی حمل دام از سوی دامپزشکی و اداره کل راهداری و شرکت های حمل و نقل بار در استان های همجوار مانند خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس ممنوع است.

او اضافه کرد: نیروی انتظامی نیز موظف است با نظارت بر ورودی های استان، خودرو های حامل دام را توقیف و رانندگان متخلف را جریمه نقدی نماید.

مردانی گفت: همچنین جاده بازفت گردنه تاراز در شهرستان کوهرنگ به عنوان یکی از ایلراه های مهم استان به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر تا 30 فروردین ماه مسدود است.

او یادآور شد؛ جلوگیری از ورود دام به مراتع استان پیش از تاریخ مشخص شده باعث افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از سیل، بهبود شرایط معیشتی و اقتصاد مردم و مقابله با شیوع بیماری کرونا می شود.

خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چهارمحال و بختیاری از 25 اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمحال و بختیاری از 25 اردیبهشت ماه میزبان عشایر کوچ رو می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید