پیش بینی افزایش صادرات نفت ایران به چین تا یک میلیون بشکه

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، خبرگزاری ایلنا از قول تحلیلگر مؤسسه بین المللی کپلر پیش بینی کرد واردات نفت ایران از سوی چین، بزودی به یک میلیون بشکه نفت افزایش یابد.

پیش بینی افزایش صادرات نفت ایران به چین تا یک میلیون بشکه

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ ورزش و تندرستی، خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا به نقل از همایون فلکشاهی تحلیلگر مؤسسه کپلر نوشت: درمذاکرات هر دو دولت آمریکا و ایران خواسته های کاملا متقابل با یکدیگر دارند. به عنوان مثال ایران تاکید دارد که در توافق تازه؛ آمریکا دیگر نتواند از آن به مانند زمانی که ترامپ در راس کار بوده است بار دیگر خارج گردد. بعلاوه، طرف آمریکایی میخواهد ایران از استفاده موشک های بالستیک خودداری کند. در نتیجه، این موضوعات دستیابی به یک توافق مشترک را دشوارتر می سازد، چون اندازه ایران ستیزی در واشنگتن بسیار زیاد و شانس اینکه کنگره آمریکا این توافق را به مانند یک توافق بین المللی قبول کند بسیار ضعیف است. نکته مثبتی که ایران می تواند از آن در مذاکرات هسته ای استفاده کند عبارت از کمبود مازاد فراوری در دنیا و فرایند صعودی قیمت نفت است. در امسال میلادی تقاضای دنیای حدود 3 تا 4 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، اما مازاد فراوری در کشور های اوپک پلاس و دیگر کشور های فراوریکننده نفت جوابگوی این اندازه نخواهد بود.

بر اساس برآورد شرکت کپلر مازاد فراوری در کشور های عضو اوپک پلاس فقط 2.9 میلیون بشکه در روز است و کشور های آمریکا 1 میلیون و نروژ و گویانا به ترتیب می توانند 200 هزار بشکه در روز افزایش فراوری، تا آخر سال میلادی جاری، داشته باشند و ایران نیز می تواند به بازار دنیای حدود 1.5 میلیون بشکه در روز عرضه کند. چون از زمان شیوع ویروس کرونا سرمایه گذاری لازم برای حفظ ظرفیت فراوری دنیای انجام نشده و از طرفی احتیاج جامعه دنیای به فراوری بیشتر نفت بیشتر می گردد، به طور قطع برای سال های آینده، مسائل عدیده ای از جمله افزایش قیمت نفت خواهیم داشت، به همین جهت بازار دنیا لزوما به نفت ایران احتیاج پیدا خواهد نمود. آنالیز ما این است که ایران در زمان

6 تا 12 ماهه بتواند فراوری نفت و میعانات گازی خود را بین 1/5 و 1/7 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. نگهداشتن ظرفیت فراوری با وجود مسائل فنی و مالی در زمان محدودیت فراوری کار دشواری است، اما خوشبختانه ایران به لحاظ نیروی انسانی با استعداد و دانش فنی، قوی است. قبل از بازگشت تحریم های آمریکا در زمان دولت ترامپ، صادرات نفت به چین به میانگین روزانه 670 هزار بشکه رسیده بود که برآورد ما در حال حاضر 590 هزار بشکه است. به نظر ما چین به واردات نفت ایرانی ادامه خواهد داد و بعلاوه افزایش قابل توجه خواهد داشت، مخصوصاً با روابط حسنه ای که میان دو کشور در 2-3 سال اخیر از نظر مالی و سیاسی ایجاد شده است، شاید به نزدیک 1 میلیون بشکه در روز هم برسد.

بدون شک شکست در مذاکرات هسته ای یک سیگنال صعودی از نظر قیمت به بازار نفت می دهد؛ بنابراین فرایند قیمت های صعودی نفت را تشدید خواهد نمود و می تواند به بالای 100 دلار بکشاند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیش بینی افزایش صادرات نفت ایران به چین تا یک میلیون بشکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش صادرات نفت ایران به چین تا یک میلیون بشکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید