قصه سن و سال نمی شناسد

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، یکی بود، یکی نبود. در روزگاران قدیم حیرت انسان در مقابل همه پدیده های دنیا را فقط قصه ها و افسانه ها پاسخ می دادند؛ آن موقع که هنوز علم ناتوان بود یا شاید ما ناآگاه.

قصه سن و سال نمی شناسد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در آن روزگار، آسمان جولانگاه خیال بافی ها و قصه پردازی های ما بود و زیر گنبدکبود، شب ها به قصه گویی می گذشت و رسیدیم به امروز؛ به حالایی که آسمان با تمام شکوهش زیر انگشتان تشریح بشر، خالی از رمز و راز شده و رویاها دیگر مانند گذشته پرواز نمی نمایند اما مادرها و مادربزرگ ها سنت قصه پردازی و قصه گویی را سینه به سینه تا امروز کشانده اند.

حالا قصه گویی به یک سنت بدل شده و به آیینی که کوشش می کنیم حفظش کنیم و یکی از این کوشش ها، برگزاری جشنواره قصه گویی است که کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برگزارش می نماید و تا چند روز دیگر بیست و دومین دوره اش برگزار می گردد.

مریم سعادت، بازیگر تلویزیون تئاتر و سینما یکی از داوران این جشنواره در بخش منطقه ای است و به ما از دیده ها و شنیده هایش در این جشنواره می گوید:

قبل از داوری این جشنواره چه انتظاری از آن داشتید و بعد از دیدن آثار به چه برداشتی رسیدید؟

برای اولین بار بود که به عنوان داور در این جشنواره حضور داشتم و واقعا از آنچه دیدم به وجد آمده بودم. اجراهایی از شرکت نمایندگان دیدم که بسیار جذاب بود؛ آثاری فوق العاده و به یادماندنی. کارهای خوب و قوی که دیدم فراتر از تصور و انتظارم بود .

فکر نمی کنید اتفاقی که در جشنواره رقم می خورد، همان جا می ماند و به یک جریان بدل نمی گردد؟

به نظرم برگزاری این جشنواره فی النفسه می تواند باعث جذب مخاطب گردد. اگر آرشیوی از اجراها را تهیه کنیم و به شکل تصویری در اختیار علاقه مندان قصه گویی قرار دهیم باعث می گردد در آینده با استقبال خیلی بیشتری نیز رو به رو شویم. این آرشیو می تواند گنجینه ارزشمندی گردد برای آیندگان و حتی کسانی که تا به حال به قصه گویی فکر ننموده اند هم با دیدن این اجراها علاقه مند می شوند که با دنیای قصه ها ارتباط برقرار نمایند. برگزاری جشنواره قصه گویی حرکت خوبی است برای برقراری ارتباط قوی تر نسل امروز با قصه و قصه گویی. اتفاق جالب دیگری که دیدم استقبال پرشور و فوق العاده دانش آموزان از جشنواره بود. سالن اجرا مملو از جمعیت بود و این نشان می داد بچه ها از هر نسلی و در هر دوره ای که باشند قصه شنیدن را دوست دارند و از آن استقبال می نمایند .

در دنیای امروز قصه گویی چقدر قدرت جذب آدم ها را دارد؟

قصه به تنهایی کار زیادی پیش نمی برد. قصه گو هم در کنار آن نقش مهمی در تاثیرگذاری روی مخاطب دارد. شنیدن قصه برای همه افراد در هر گروه سنی جذاب است. برخی قصه ها با این که تکراری است اما وقتی قصه گو با بیانی متفاوت و شیرین آن را تعریف می نماید، شما باز هم دوست دارید تا سرانجام دنبالش کنید و اینجاست که می توانید اهمیت نقش قصه گو را در جذب مخاطب درک کنید .

قصه ها ابعاد گسترده ای دارند اما معمولا جنبه آموزشی آنها همواره پررنگ تر بوده. از نظر شما کدام ابعاد قصه گویی اهمیت دارد؟

امید، همذات پنداری با شخصیت های قصه و چیزهایی از این دست جنبه هایی است که جذابیت ایجاد می نمایند. باید طوری قصه را تعریف کرد که جذاب باشد و بعد از جلب نظر مخاطب و بیننده، این قصه است که می توان چیزی را به او آموخت. این کار نیازمند مهارتی است که هم پیغام منتقل گردد و هم مخاطب دلزده نگردد و حس نکند چیزی به او تحمیل شده است .

ابزارهای قصه گویی چطور می توانند به قصه گوها یاری نمایند؟

قصه، ابزاری است در دست قصه گو و این دو می توانند نقش مکمل را برای یکدیگر داشته باشند و همدیگر را تکمیل نمایند. اگر قصه جذاب نباشد یا قصه گو آن را جذاب تعریف نکند، استفاده از دیگر ابزارها هم کارایی زیادی نمی تواند داشته باشد و در نتیجه آن تاثیرگذاری که دنبالش هستیم، حاصل نمی گردد. مثلا برخی ها از چنان ظرفیت بالایی برخوردارند که وقتی یک موضوع ساده را تعریف می نمایند، آنقدر شیوه روایت شان شیرین و جذاب است که همه دلشان می خواهد آن را بشنوند. این موضوع یک دلیل دارد و آن این است که آن فرد در کنار بیان قوی، موضوعی را که تعریف می نماید، کاملا درک نموده و بر تمام ابعاد آن مسلط است.

جشنواره قصه گویی سال هاست به صورت بین المللی برگزار می گردد. در دیگر کشورها هم قصه همان ارزش ها و اعتباری را دارد که ما و در فرهنگ ما داریم؟

یکی ازدلایلی که باعث می گردد درکشور های دیگر به قصه گویی اهمیت دهند، موضوع اثرگذاری قابل توجه آن است، چرا که قصه گویی به ساده ترین شکل در یک فضای صمیمی به اجرا در می آید و این فضای صمیمی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم مورد نظربه مخاطب را فراهم می آورد .

ما برای قصه های خودمان و توسعه آنها چه می توانیم بکنیم؟

در شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی، اشعار مثنوی و... داستان های ارزشمندی داریم که می توانیم با استفاده از تکنیک های پویانمایی که امروز پیشرفت چشمگیری هم داشته، آثار خوبی برای بچه ها و نوجوانان فراوری کنیم که هم در داخل کشور مورد استقبال قرار بگیرد هم از مرزها خارج گردد و به گوش مردم دنیا برسد.

منبع:جام جم

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "قصه سن و سال نمی شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه سن و سال نمی شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید