صندوق های سهام دولتی آماده فروش شدند

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، دولت با فروش سهام شرکت هایش در بورس در قالب صندوق های سرمایه گذاری موافقت کرد. قرار است برای این کار 3 صندوق سرمایه گذاری تخصصی تشکیل و سهام شرکت های دولتی در قالب این صندوق ها با تخفیف به مردم واگذار گردد.

صندوق های سهام دولتی آماده فروش شدند

وبلاگ ورزش و تندرستی - بهزاد رنجبر: آن طور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز یکشنبه خبر داده بود قرار است همه سهام دولت در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، در قالب صندوق های سرمایه گذاری فروخته گردد. اجرای این کار به تصویب دولت احتیاج داشت که هیات دولت به ریاست حسن روحانی آن را تصویب کرد. به این ترتیب در ابتدای کار برای فروش بخشی از سهام دولت قرار است 3 صندوق سرمایه گذاری عظیم تشکیل گردد و واحدهای این صندوق های قابل معامله با تخفیف های 20 تا 25 درصدی به مردم و بر اساس کد ملی واگذار گردد.

  • تشکیل 3 صندوق تخصصی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، آن طور که هیات دولت تصویب نموده اولا مجوز فروش سهام شرکت های دولتی صادر شده و دوم این که قرار است در آغاز کار 3 صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با نام ها واسطه گری اقتصادی، خودروسازی و صنایع فلزی وپالایش نفت و پتروشیمی تشکیل گردد.

مطابق تصمیم هیات دولت، یکی از این صندوق ها به سهام شرکت های خودروسازی و فلزی، یک صندوق به سهام بانک ها و بیمه ها و یک صندوق هم به سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه ها اختصاص خواهد یافت.

قرار است در نخستین صندوق که نام آن صندوق واسطه گری های اقتصادی است سهام شرکت های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین و بانک های صادرات، ملت و تجارت به صورت تجمیعی و در قالب یک صندوق با تخفیف 20 درصد به عموم مردم واگذار گردد.

دولت همچنین تصمیم گرفته سهام شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس را هم در کنار یک دیگر، به صورت تجمیعی و در قالب واحد های یک صندوق سرمایه گذاری، با نام صندوق سرمایه گذاری خودروسازی و صنایع فلزی با تخفیف 25 درصدی واگذار کند. در سومین صندوق هم که نامش صندوق سرمایه گذاری نفت و پتروشیمی است سهام دولت در شرکت ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با تخفیف 20 درصدی به مردم واگذار خواهد شد.

  • جزئیات مصوبه دولت

هیئت دولت عصر روز یک شنبه به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار گردید و آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 1399 کل کشور درباره واگذاری بنگاه های دولتی تصویب شد. بر اساس این آیین نامه، به وزارت اقتصاد اجازه داده شد، در چارچوب مصوبات هیئت واگذاری نسبت به واگذاری بنگاه های دولتی، پس از احراز صلاحیت حرفه ای و اهلیت متقاضی اقدام کند. هیات دولت همچنین با واگذاری سهام شرکت های دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری موافقت کرد. بر همین اساس، سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری های اقتصادی شامل به جامانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت های دولتی در شرکت های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک های صادرات ایران، ملت و تجارت به میزان 20 درصد تعیین شد. هم چنین، سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی شامل به جامانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت های دولتی در شرکت های ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه به میزان 25 درصد تعیین شد.

افزون بر این، سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت و پتروشیمی شامل به جامانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت های دولتی در شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به میزان 20 درصد تعیین شد.

فهرست صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله که برای فروش سهام دولت تشکیل می گردد

درصد تخفیف

سهام موجود درصندوق

نام صندوق

20

بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک های صادرات ایران، ملت و تجارت

واسطه گری اقتصادی

25

ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه

خودرو سازی و صنایع فلزی

20

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران

پالایش نفت و پتروشیمی

منبع: همشهری آنلاین

به "صندوق های سهام دولتی آماده فروش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق های سهام دولتی آماده فروش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید