سرما زدگی چه نشانه هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، توجه به پوشش مناسب، تغذیه کافی و پرهیز از اقامت درهوای سرد برای مدت طولانی درسفر های زمستانی توصیه می گردد، زیرا سرمازدگی خطر ات بسیاری سلامت افراد دارد.

سرما زدگی چه نشانه هایی دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه وبلاگ ورزش و تندرستی؛ سرما زدگی (Hypothermia) یکی از مشکل های شایع فصل های سرد سال است، این مشکل بیشتر به سراغ افرادی می رود که درمسیر های جاده ای پربرف و سرد گرفتار شده و امکان دسترسی به منابع گرمایشی را ندارند.

سرما زدگی می تواند سبب کاهش فشارخون، بروز لخته خونی، ناتوانی در تنفس، احساس خواب آلودگی، از دست دادن سطح هوشیاری و درصورت تاخیر در رسیدگی پزشکی،به مرگ فرد منجر گردد.

در هنگام سفر درجاده های برفی همیشه از کارکرد مطلوب بخاری ماشین اطمینان پیدا کنید، بدون پوشیدن لباس گرم، کفش، دستکش، کلاه و شال گردن به جاده پا نگذارید.

به میزان کافی نوشیدنی های گرم، چون چای و قهوه همراه خود داشته باشید و درزمان احساس سرما نوشیدنی گرم بنوشید.

برای یاری به افزایش دمای بدن فردی که دچار سرما زدگی شده است ابتدا سطح هوشیاری او را بسنجید، درصورت پایین بودن سطح هوشیاری و آشنایی با ماساژ قلب و احیا به یاری او بشتابید یا با مراکز امدادی برای انتقال او به بیمارستان تماس بگیرید.

درصورتی که فرد دچار سرما زدگی شده است و سطح هوشیاری او بالاست، با مصرف نوشیدنی های گرم دمای بدنش به تدریج افزایش می یابد.

با تعویض لباس و کفش های خیس با لباس های خشک و قرار دریافت درمحیط گرم و استفاده از پتو احساس لرز دراو از بین می رود.

ازجمله علامت های سرمازدگی دربزرگسالان افت دمای بدن به زیر 33 درجه سلیسیوس، احساس خواب آلودگی، سردرگمی، اختلال درحافظه، ناتوانی در بیان جمله ها و مفاهیم مورد نظر، احساس سستی و کرختی دردست و پا، نفس نفس زدن و لرز است.

درنوزادان سرخ شدن رنگ پوست و کاهش سطح انرژی نوزاد نشانه های خطرناک بروز سرما زدگی درآنهاست.

کارشناسان توصیه می نمایند افزایش دمای بدن فرد باید به آهستگی انجام گردد، زیرا دگرگون شدن ناگهانی دمای بدن می تواند سبب ایجاد شوک و حتی حمله قلبی درافراد گردد.

درصورت قراردادن کیسه آب گرم یا بسته های حاوی مواد شیمیایی که به گرم یا سرد می شوند حتماً آن ها را داخل یک حوله قراردهید و سپس برروی پوست بدن فرد بگذارید تا فرد دچار سوختگی یا التهاب پوستی نگردد.

دمای بدن فرد را اندازه گیری کنید و درصورت پایین بودن و ادامه داشتن حالت بی حالی و افت سطح هوشیاری به سرعت فرد را به مراکز درمانی منتقل کنید.

تا چند روز پس ازبروز سرما زدگی امکان ادامه داشتن حالت نقاهت وجود دارد و کارشناسان توصیه می نمایند فرد استراحت کافی نموده و مواد خوراکی و نوشیدنی تقویت نماینده مصرف کند.

سرما زدگی میان کوهنوردان بسیارشایع است و می تواند سبب ایجاد قانقاریا، سیاه مُردِگی دربرخی اندام های بدن، چون انگشتان دست، پا، بینی و گوش ها، بروز عفونت و اجبار پزشکان به قطع عضو گردد.

درصورت مشاهده هرگونه علامت های کرختی دراندام های بدن، سرد بودن برخی از اندام ها به نسبت سایر بخش های بدن، قرمز یا آبی شدن رنگ پوست، احساس درد و سوزش به پزشک مراجعه کنید.

منبع: webmd

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سرما زدگی چه نشانه هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرما زدگی چه نشانه هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید