آمازون؛ شگفت انگیز، مخوف، اما زیبا

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، جنگل های آمازون یکی از مخوف ترین و در عین حال زیباترین منطقه ها جهان است.

حتما شما هم خیلی وقت ها وقتی تصاویر هوایی یا تلویزیونی این منطقه از جهان را دیده اید، هوس نموده اید که یک بار هم شده به این منطقه ها سفر نموده و حس کنجکاوی خود را در باره این منطقه که رمز و راز های زیادی را خود نهان نموده است ارضا کنید. این منطقه که پهناورترین جنگل های جهان را در خود جای داده است در آمریکای جنوبی واقع شده است و تعداد زیادی از موجودات زنده جهان در آن زندگی می نمایند که بعضی از آنها بسیار منحصر به فرد هستند. از جمله به طور تقریبی 1294 نوع پرنده، 378 خزنده، 427 نوع دوزیست و 3 هزار نوع ماهی در آن زندگی می نمایند.

آمازون؛ شگفت انگیز، مخوف، اما زیبا

از میان این منطقه انبوه و پوشیده از درخت که هنوز پای هیچ انسانی به بعضی از نقاط آن نرسیده است و حتی مردمانی در آن زندگی می نمایندکه هرگز با تمدن ما آشنا نیستند، رودخانه ای بزرگ نیز عبور می نماید که به رود آمازون مشهور است. این رودخانه بخش هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را در برمی گیرد. به این ترتیب معین شد که برای حضور در منطقه آمازون می توانید به این کشورها سفر کنید. در این میان خاک برزیل با 61٪ و پرو با 29٪ مساحت کلی جای دارد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در لیست عجایب هفتگانه نو است. در ادامه با وبلاگ ورزش و تندرستی همراه باشید.

آب و هوای جنگل آمازون

این جنگل های بارانی که در تمام طول سال مرطوب هستند تقریبا درجه حرارتی معادل 30 درجه سانتیگراد دارند. غربی ترین بخش این منطقه، حدود 25 درجه سانتیگراد است و تقریبا هر روزه باران سنگینی در سرتاسر جنگل آمازون می بارد.

حیوانات عجیب جنگل آمازون

یکی از شگفتی های منطقه جنگلی آمازون وجود هزاران نوع حیوانات مختلف در آن است که آن را به یکی از بزرگترین زیستگاه های طبیعی در آورده است. به طور تقریبی 1294 نوع پرنده، 378 خزنده، 427 نوع دوزیست و 3 هزار نوع ماهی در آن زندگی می نمایند که اغلب این حیوانات شکارچیان بسیار ماهری هستند و جان سالم به در بردن از دستشان تقریباً غیرممکن است. بنابر این ناگفته پیداست که سفر به این منطقه مخاطراتی هم به همراه دارد که بدون راهنما و بدون تدارک های لازم کار بسیارخطرناکی است.

دلفین صورتی که به زبان محلی بوتو نامیده می گردد، یکی از نادرترین دلفین ها در سراسر جهانست که در میان آب های رودخانه پهناور آمازون زندگی می نماید.

این دلفین می تواند تا 15 دقیقه روی آب بماند ولی به طور کلی این دلفین ها معمولا زیر آب هستند و تنها برای نفس کشیدن روی آب می آیند. بعلاوه با وجود شباهتی که با دلفین های خاکستری دارند از نظر میزان از آنها کوچک تر هستند و همین علت باعث شده تا بتوانند به راحتی در آب های رودخانه شنا نمایند؛ وزن آنها به 90 کیلوگرم می رسد. دلفین های صورتی قادر هستند در آب به صورت درجا 180 درجه بچرخند

رودخانه آمازون

همان طور که گفته شد؛ رودخانه ای به همین نام در منطقه آمازون جاری که است نه تنها پر آب ترین رودخانه جهانست بلکه یکی ازطولانی ترین آنها و در عین مخوف ترین و رازآلود ترین رود جهان هم هست. این رودخانه بیش از هزار انشعاب دارد و نزدیک به هفت هزار کیلومتر طول دارد. بعلاوه از کوههایی از آمریکای جنوبی آغاز می گردد که به گفته دانشمندان دوازد میلیون سال قدمت دارند. این رود با گذر از یک راستا بسیار پر پیچ و خم وعبور از کشورهای متعدد به سمت شرق و اقیانس اطلس می رود.

از آن جا که دهانه این رود خیلی عریض است در بعضی از نقاط آن قابل کشتیرانی است. آب گرم و نسبت راکد این رودخانه باعث شده است محلی مناسب برای زندگی بعضی از حیوانات بسیار عجیب کره زمین باشد. برای مثال نوعی از گربه ماهی در این رود زندگی می نماید که بسیار نادر است. این گربه ماهی به علت این که در یکی از بکرترین منطقه ها جهان زندگی می نماید بیش از معمول بزرگ است.

درباره علت نام گذاری این رودخانه گفته اند که چون این رود بسیار خطرناک است و در زبان محلی به معنای شنماینده قایق است این رود به زبان محلی به این صورت نامگذاری شده است. براساس گفته های دانشمندان رودخانه آمازون قریب یه یازده میلیول سال که همچنان جاری است.

قبیله های جنگل آمازون

همان طور که گفته شد در منطقه آمازون قبیله هایی زندگی می نمایند که بسیار دور از هیاهوی تمدن امروزی هستند حتی بعضی از آن ها هنوز با پدیده های تمدن امروزی اصلا آشنا نیستند و مثل بشر اولیه زندگی می نمایند که گاه گاهی خبری از کشف یکی از این قبلیه را در رسانه های جهان شنیده می گردد.

البته قریب به بیست میلیون نفر هم در قلب قبیله های مختلف در اطراف زندگی می نمایندکه به بشر امروزی نزدیک تر هستند.

نیمی از جمعیت قبایل جنگل آمازون طی سالیان متمادی بر اثر بیماری، گرسنگی و جنگ جان خود را از دست داده اند. این قبایل در تمام جنگل آمازون با یکدیگر متفاوت هستند یعنی تقریبا 200 قبیله با فرهنگ های مختلف هستند که حتی زبان آنها با هم فرق دارد. آنها به 180 زبان مختلف صحبت می نمایند.

هر سال در ماه های ژوئن و آگوست، قبایل مستقر در جنگل آمازون و شهرهای اطراف جشنی به نام کوارپ برگزار می نمایند. در این جشن که در واقع برای بزرگداشت رفتگانشان برپا می گردد، هر قبیله پایکوبی، غذاهای بومی و آیین های خود را به نمایش می گذارد. ورود غریبه ها به این جشن برای دیدن تنها با اجازه روسای قبایل امکان پذیر است. اما این جشن مربوط به قبایلی می گردد که با وجود زندگی در جنگل آمازون، با یکدیگر و حتی گاهی با جهانی بیرون در ارتباط هستند.

تحقیقات نشان می دهند که در حال حاضر نزدیک به 50 قبیله در آمازون زندگی می نماید که هنوز هم کاملا با جهانی بیرون بیگانه هستند و هیچ ارتباطی با خارج ندارند. دانشمندان ترجیح می دهند که این قبایل را به حال خود رها نمایند تا مجبور نشوند به اعمال جنگل پناه ببرند تا حریم خصوصی شان از دست بیگانگاه در امان باشد. چون دراین صورت دیگر نمی توان در باره آن ها اطلاعاتی به است آورد.

منبع: الی گشت

به "آمازون؛ شگفت انگیز، مخوف، اما زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمازون؛ شگفت انگیز، مخوف، اما زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید