درد شانه و دلایل شدت دریافت آن؛ به جراحی احتیاج دارید؟

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، نه بار سنگینی را برداشته اید و نه ضربه ای به شانه تان خورده، اما امروز درد شانه بیشتر از هر زمانی حرکت کردن را برایتان سخت نموده. متخصصان می گویند چنین دردی همواره نشانه یک حرکت ناگهانی یا ضربدیدگی نیست. از نظر آنها کافی است تاندون ها، مفاصل، ماهیچه ها و عصب های متعددی که در شانه شما جا خوش نموده اند درست کار نکنند تا درد شانه سراغتان بیاید.

درد شانه و دلایل شدت دریافت آن؛ به جراحی احتیاج دارید؟

تندینتیس؛ درد اطراف مفصل شانه

حمل بارهای سنگین، استفاده نادرست از دستگاه های بدن سازی و خلاصه استفاده نادرست یا بیش از اندازه از مفصل شانه، این درد را به جان شما می اندازد.

چه زمانی درد سراغتان می آید؟

درد ناشی از تندینتیس دائمی است و حتی خواب شما را مختل می نماید. اگر به این مشکل دچار باشید، معمولا با بالا نگه داشتن کتف هایتان برای کاهش فشار و درد کوشش می کنید.

البته درد شانه شما ممکن است به دلیل در رفتگی یا حتی شکستگی شانه هم باشد. حتما می دانید که ، یکی از عوامل زمینه ساز ترک خوردن و شکستگی استخوان هاست.

چه تاثیری بر فعالیت هایتان می گذارد؟

کاهش دامنه حرکت یکی از اصلی ترین عوارض تندینیتیس است. شانه کردن و بستن موها، بالا بردن درست ها و برداشتن یک وسیله از بالای کمد برای شما بسیار سخت یا حتی ناممکن خواهد شد.

اگر به این مشکل دچار باشید، بخاطر دوباره درد نکشیدن، کمتر دست و شانه تان را حرکت می دهید و همین اتفاق باعث تحلیل رفتن بافت عضلانی شما، خشکی بافت ها و سخت تر شدن درمان می گردد.

درمان شدنی است؟

اقدام به موقع برای درمان درد شانه می تواند به بهبود شما یاری کند اما نباید فراموش کنید که روال درمان تندینیتیس طولانی است.

بورسیت؛ التهاب مفاصل شانه

وقتی مفاصله شانه ما ملتهب می شوند، درد شدیدی را در این ناحیه احساس می کنید. استفاده بیش از حد از مفصل شانه، آسیب دیدگی این ناحیه، یا ابتلا به آرتریت روماتوئید از جمله عواملی هستند که زمینه ابتلا به بورسیت را فراهم می نمایند.

چه زمانی درد سراغتان می آید؟

درد در اطراف سر شانه یا درد شانه در زمان لمس شدنش، مشخصه اصلی بورسیت است. بعید نیست که در این شرایط کمی ورم یا سرخی را هم در این نواحی مشاهده کنید.

اگر به بورسیت دچار باشید، احتمالا در زمان بلند کردن بازوهایتان یا دراز کردن دست برای برداشتن وسیله ای از داخل کابینت درد شانه را احساس می کنید. در این شرایط، حتی خوابیدن در جهت شانه آسیب دیده هم می تواند دردناک باشد.

اگر گردن درد شما به دلیل عادات اشتباه و سبک زندگی نامناسب است، با دردتان را آرام کنید.

چه تاثیری بر فعالیت هایتان می گذارد؟

درد شدید یکی از مشخصه های اصلی ابتلا به این مشکل است و با حاد شدن بورسیت، حرکت عضلات و تاندون های شانه هم سخت می گردد. این مشکل حتی می تواند کارهای ساده روزانه ای مثل شستن سر را برایتان سخت کند.

درمان شدنی است؟

بورسیت یک مشکل شایع و قابل درمان است و حتی در موارد خفیف، با استراحت مداوا می گردد. اما اگر مشکل شما مزمن شده باشد با استراحت و ورزش ملایم می توانید روند درمان تان را سریع تر کنید.

مصرف داروهای ضدالتهابی، استراحت و کمپرس یخ، از جمله راه های بهبود بورسیت و آرام کردن درد شانه به شمار می روند.

پارگی تاندون؛ درد شانه خفیف یا شدید

تاندون شانه شما ممکن است دچار آسیب شده یا به طور کامل پاره گردد. اگر پارگی کامل اتفاق نیفتاده باشد، علایمی که مشاهده می کنید به مرور شدت می گیرند و وضعیت شانه تان وخیم تر می گردد.

چه زمانی درد سراغتان می آید؟

ممکن است ژن های شما تاندون هایتان را آسیب پذیر نمایند اما پارگی تاندون همواره یک مشکل ژنتیکی نیست و همواره هم به بالا رفتن سن مرتبط نیست. وارد شدن ضربه به شانه و کار سختی که دست و گردن را در وضعیت نامناسبی قرار می دهد (مثل بنایی یا انجام بعضی از ورزش های خاص) می تواند زمینه را برای آسیب دیدگی و در نهایت پارگی تاندون فراهم کند.

درد شانه و ورم در قسمت جلوی شانه یا کنار بازو، احساس درد یا تق تق صدا کردن با بالا یا پایین آوردن بازو، سفتی و خشکی مفصل شانه و درد در زمان بردن دست به سمت پشت از نشانه های اصلی این آسیب دیدگی هستند.

چه تاثیری بر فعالیت هایتان می گذارد؟

نشانه هایی که از پارگی تاندون شانه خبر می دهند، ممکن است در ابتدا جدی نگرفته و با گذشت زمان وخیم تر می شوند. گرچه نشانه های اولیه پارگی تاندن با استراحت و خوردن مسکن محو می شوند، اما مشکل اصلی به سادگی از بین نمی رود و در دراز مدت، تشدید می گردد.

درمان شدنی است؟

اگر به موقع برای درمان این مشکل اقدام کنید، با مصرف مسکن ها و داروهای ضدالتهاب و فیزیوتراپی، می توانید جلوی آسیب دیدگی بیشتر را بگیرید. انجام ورزش های خاص و تغییر سبک زندگی به درمان این مشکل یاری می نماید و در موارد محدودی ناچار به تزریق کورتون خواهید شد.

اما مراجعه دیرهنگام برای درمان این مشکل و آرام کردن درد شانه چاره ای جز جراحی را برایتان باقی نمی گذارد.

درد شانه

ایمپینجمنت؛ گیر شانه

یکی از شایع ترین دلایل درد شانه در بزرگسالان، ایمپینجمنت است. گیر کردن تاندون های شانه بین دو استخوان، دلیل اصلی این درد است و فشار استخوان ها گذشته از درد، می تواند باعث پارگی تاندون ها هم بگردد.

چه زمانی درد سراغتان می آید؟

وقتی دستتان را بالای سر می برید یا سعی می کنید اندام های فوقانی بدنتان را بالا ببرید، این دو استخوان به همدیگر نزدیک تر می شوند و بخاطر وارد شدن فشار بیشتر به تاندون، درد هم شدت می گیرد.

این مشکل بیشتر سراغ ورزشکاران در رشته های شنا، بیس بال و تنیس می رود و اگر بخاطر شغلتان مجبور به بردن دست به بالای سر باشید (مثل نقاشی ساختمان) هم بعید نیست که دچار ایمپینجمنت شوید.

چه تاثیری بر فعالیت هایتان می گذارد؟

درد این بیماری در ابتدا خفیف است اما اگر درمان صورت نگیرد، درد شدت می گیرد. درد خفیف در زمان استراحت، دردی که از جلوی شانه تا بازو کشیده می گردد، درد شدید در زمان بالا یا جلو بردن دست و درد در زمان پرتاب کردن توپ از مسائل شایع مبتلایان به این بیماری است.

با مزمن شدن این مشکل عضلات شانه ضعیف و لاغر می شوند و حتی ممکن است با محدودیت حرکت مفصل شانه در همه جهات روبرو شوید.

درمان شدنی است؟

در ابتدا با یک رادیوگرافی ساده یا ام .آر.آی باید مشکل را تشخیص دهید و اگر بیماری پیشرفت ننموده باشد، با استراحت، بالا نبردن دست برای مدتی و تزریق موضعی برای بهبود کوشش کنید. فیزیوتراپی و انجام حرکات و نرمش های کششی می تواند برای درمان این آسیب مفید باشد؛ اما اگر بیماری تان شدت گرفته باشد، چاره ای جز جراحی کردن نخواهید داشت.

استئوآرتریت؛ ساییدگی غضروف مفصل

استئوآرتریت شایع ترین بیماری مفصلی است که به تدریج مفاصل شانه شما را درگیر می نماید. اگر به این مشکل دچار باشید، تنها درد شانه آزارتان نمی دهد؛ بلکه احساس ناخوشی یا خستگی غیرعادی هم سراغتان می آید.

چه زمانی درد سراغتان می آید؟

این بیماری معمولا با دلایل ژنتیکی یا بخاطر استفاده زیاد از مفاصل ایجاد می گردد. تمرینات ورزشی سخت و طولانی، چاقی و بالا رفتن سن، از دلایل اصلی درگیر شدن با این مشکل هستند.

درد شانه ، صدای قرچ و قروچ، برآمدگی دردناک و احساس خشکی بعد از فعالیت نکردن، از نشانه های اصلی درگیر بودن با استئوآرتریت هستند و این علایم در هوای سرد یا مرطوب شدید تر می شوند.

چه تاثیری بر فعالیت هایتان می گذارد؟

اگر به این بیماری دچار باشید، احتمالا اشیا را به سختی در دست می گیرید و حتی لباس هایتان را هم به سختی عوض می کنید. احساس خشکی در ناحیه گردن بعد از بیدار شدن از خواب، ممکن است شما را آزار دهد و وقت حرکت دادن دست ها یا بالا بردنشان ممکن است احساس درد کنید.

درمان شدنی است؟

ادامه ندادن فعالیت های آسیب رسان به مفصل موثرترین راه درمان این بیماری است. البته در کنار ایجاد این تغییر، مبتلایان باید درمان های ورزشی توصیه شده را هم در پیش بگیرند، الگوی تغذیه شان را تغییر دهند و با تغییر شغل مانع تشدید آسیب دیدگی شوند.

مصرف داروهای خوراکی و تزریق داخل مفصلی، در موارد پیشرفته تر لازم است اما شدت آسیب در بعضی از افراد آنقدر بالاست که جز جراحی راهی برای نجات مفاصل باقی نمی ماند.

در این مطلب از دلایل اصلی درد شانه گفتیم اما اگر در این ناحیه احساس درد نمی کنید و کمر درد حرکت کردن را برایتان سخت نموده،

منبع: کتاب کاله

به "درد شانه و دلایل شدت دریافت آن؛ به جراحی احتیاج دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد شانه و دلایل شدت دریافت آن؛ به جراحی احتیاج دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید