جلوی فرسودگی شغلی را بگیرید!

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، می گویند رضایت شغلی با شادکامی ارتباط مستقیمی دارد. این در حالی است که عوامل مختلفی به اسم منابع فشارهای روانی در محیط کار وجود دارند که گاهی تحمل آنها از عهده فرد خارج است و به اصطلاح فرد به درد آن کار نمی خورد. گاهی هم شخص قادر به مقابله با این عوامل استرس زا نیست و دچار عوارض متعدد جسمی و روانی

جلوی فرسودگی شغلی را بگیرید!

جلوی فرسودگی شغلی را بگیرید!

توصیه های ویژه دکتر مجید صادقی برای مبتلایان به خستگی روانی ناشی از کار

می گویند رضایت شغلی با شادکامی ارتباط مستقیمی دارد. این در حالی است که عوامل مختلفی به اسم منابع فشارهای روانی در محیط کار وجود دارند که گاهی تحمل آنها از عهده فرد خارج است و به اصطلاح فرد به درد آن کار نمی خورد. گاهی هم شخص قادر به مقابله با این عوامل استرس زا نیست و دچار عوارض متعدد جسمی و روانی می شود که طولانی شدن این فشارهای روانی به ایجاد فرسودگی شغلی منجر می شود و پیامد آن، کسالت، بی تفاوتی، عدم تصمیم گیری صحیح، عدم ثبات، ناکامی، خستگی مفرط و دلسردی در فرد است. در این مقاله با دکتر مجید صادقی، روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگویی نموده ایم که می خوانید.

آقای دکتر! فرسودگی شغلی از نظر شما به اسم یک روانپزشک چه معنایی دارد؟

خستگی روانی ناشی از کار یا همان فرسودگی شغلی را می توان این طور تعریف کرد که فرسودگی شغلی، از پاافتادگی و رخوت متصدی شغل به خاطر فشار روانی کار است که شخص بنا به دلایلی نتوانسته با آن مقابله کند.

این فرسودگی شغلی چه پیامدهایی برای فرد شاغل به همراه دارد؟

هم عوارض جسمی دارد، هم عوارض روانی. فرد حالت بی تفاوتی پیدا می نماید و یا برعکس خیلی حساس می شود، حالت های تحریک پذیری، بی حوصلگی، بداخلاقی و عصبانیت پیدا می نماید، معمولا تصمیمات درست نمی گیرد و ثبات خود را از دست می دهد و یا حتی وقتی تصمیم می گیرد مطمئن نیست و تصمیماتش را دایم تغییر می دهد و گاهی شرایط را به حال خود رها می نماید و دچار افت کارایی می شود و انگیزه ای برای کار کردن ندارد. از نظر جسمی هم فرد دچار سردرد، تپش قلب، تنگی نفس، بی خوابی، دردهای عضلانی و حتی گاهی اسهال، پرخوری و کم خوری می شود. تغییر در روابط کاری و خانوادگی و حتی افسردگی از دیگر پیامدها است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

افرادی که کار یکنواختی دارند، افرادی که شغل های حساس دارند، کارکنان در بخش مشاغل سخت، مدیران ارشد و.... بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارند. اما گاهی در خانم ها و آقایان شاغل که این شرایط را هم ندارند، ایجاد می شود.

و چگونه باید از آن پیشگیری کرد؟

اول از همه سیستم باید شرایطی را برای کارمندان فراهم کند که احساس بی ثباتی شغلی و بیهودگی نداشته باشند و مطمئن شوند که کارشان بازده مثبتی دارد و در حقیقت عضو کارآمدی محسوب می شوند. افراد شاغل باید در کنار کارهای روزمره برای بهداشت روانی خود و برخوداری از شرایط مطلوب عاطفی و جسمانی از ارتباطات مثبت اجتماعی و خانوادگی بهره بگیرند و برای کارهایی که به آنها علاقه دارند و از انجام آنها احساس رضایت و نشاط می نمایند، وقت کافی را در نظر بگیرند. بسیاری از سیستم ها برای اینکه کارمندشان دچار افسردگی شغلی نشود او را وادار به گرفتن مرخصی اجباری می نمایند و هرچند وقت یک بار به وسیله پرسشنامه های خاصی شرایط کارکنان خود را مورد ارزیابی قرار می دهند. در عین حال ایجاد شرایط مطلوب در محیط کار و خانواده، ورزش، خواب و تغذیه مناسب، ایجاد انگیزه در شغل و مدیریت صحیح زمان از جمله مواردی است که با رعایت آنها به ندرت خستگی روانی ناشی از کار به سراغ فرد می آید البته عواملی هم هستند که اگر فرد از آنها بی اطلاع باشد، مستعد فرسودگی شغلی می شود.

چه عواملی؟

برای مثال ناآشنا بودن افراد با هدف های سیستم، شیوه های رهبری و مدیریتی در محل کار، سخت و غیرقابل انعطاف بودن قوانین، عدم توان و استعداد کافی برای کار انتخابی و یا عدم بهره گیری از کل آن، مبهم بودن نقش فرد در سیستم، فقدان امکانات لازم برای رشد و انجام اهداف از پیش معین شده، ناراضی بودن فرد از سیستم یا از شغل خود، فشارها و استرس های گذرای کاری، واگذاری تصدی مشاغل به افراد نامناسب، تفاوت گذاشتن میان افراد مختلف در سیستم و.... از جمله این عوامل هستند.

آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟

خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است و با ایجاد تغییراتی فرد به شرایط عادی خود برمی شود. معمولا برای درمان باید شرایط محیطی و یا برداشت فرد از محیط تغییر کند. اگر از مقدار فشارهای روانی و گاهی اقتصادی وارد بر افراد کاسته شود، اگر افراد مبتلا به فرسودگی شغلی مورد حمایت سرپرست واحد محل کار خود، همکاران، دوستان، آشنایان و خانواده قرار بگیرند، اگر فرد برای خود تفریحات سالم و تفریح های خارج از محل کار داشته باشد و نگرش مثبتی نسبت به کار خود پیدا کند، بدون شک به شرایط سابق و مطلوب بازمی شود. توصیه ما این است که فرد با پی بردن به علایم این فرسودگی شغلی به یک روان پزشک مراجعه کند تا هر چه زودتر مشکلش حل شود و این فرسودگی به افسردگی تبدیل نشود. نباید این جمله را فراموش کرد که محیط خود را با شرایط ما وفق نمی دهد بلکه این ما هستیم که باید خودمان را در کمال آرامش با شرایط وفق دهیم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "جلوی فرسودگی شغلی را بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوی فرسودگی شغلی را بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید