تبعات احداث انتقال آب سبزکوه با محیط زیست نیست

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره بازنگری پروژه انقال آب سبزکوه که پیشتر توسط این سازمان درخواست مجوز ارزیابی آن رد گردیده بود به خبرنگاران گفت: باید ببینیم وظیفه سازمان محیط زیست طبق قانون چیست؟ این سازمان نمی تواند بگوید یک منطقه تعیین به آب احتیاج دارد یا نه، چون سازمان تخصصی این موضوع وزارت نیرو است و اگر آب مردم قطع بشود به سازمان محیط زیست نمی گویند و به وزارت نیرو می گویند.

تبعات احداث انتقال آب سبزکوه با محیط زیست نیست

مسعود تجریشی اضافه نمود: سازمان آب که زیرمجموعه وزارت نیرو است گفته من به این میزان تخصیص آب احتیاج دارم که انتقال پیدا کند. سازمان محیط زیست در این صندلی وارد می گردد که انتقال با چه روش هایی انجام بگردد و مثلا می تواند تونل در ارتفاعات مختلف باشد، یا لوله باشد و … سازمان محیط زیست به مشاور کارفرما می گوید برو تمام گزینه ها را بیاور و آن گزینه ای را معرفی کن که کمترین آثار را بر محیط زیست داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه وقتی پروژه پیش از این به طور کلی رد گردیده یعنی بهترین گزینه هم آثار مخرب و ناپذیرفتنی داشته است علیرغم اینکه در ردیف بودجه اختصاصی به این پروژه هیچ اسمی از آب شری نیست و تنها هدف پروژه صنعت اعلام گردیده است گفت: سازمان محیط زیست که نمی تواند بگوید مردم آب نخورند. وزارت نیرو به ما گفته برای بروجن آب شرب می خواهم، برای توسعه آینده اش در حوزه صنعت هم آب می خواهم بنابراین ما هم گفته ایم تمام گزینه ها را ارائه کن.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست توضیح داد: ما سه شرط جدی گذاشته ایم. شرط اولی که گذاشته ایم این است که وزارت نیرو باید متعهد گردد که چشمه ها خشک نمی گردد و اگر هر چشمه ای دچار مشکل بگردد وزارت نیرو باید متعهد گردد که بازسازی می نماید.

تجریشی ادامه داد: دوم اینکه وزارت نیرو و استانداری باید تمام تبعاتی که این انتقال آب می تواند به لحاظ اجتماعی ایجاد کند را کنار هم بگذارد و خودش را متعهد کند که پاسخگو باشد و مشاور بگیرد که برای هر کدام از مسائلی که می تواند ایجاد گردد راه حل ارائه دهد.

وی تأکید کرد: سوم اینکه تمام مسائل محیط زیستی که می تواند این اجرا داشته باشد باید لحاظ گردد. مثلاً رسوبات آب ممکن است به تالاب چغاخور بریزدو … به طور کلی هیچ گونه تأثیرات زیست محیطی که سازمان گفته، نباید رخ بدهد. پس آب نباید وارد چغاخور بگردد و تمام اثرات منفی زیست محیطی باید دیده گردد و به ما اعلام نمایند و افزون بر همه این ها یک لیست بلندبالایی هم از مسایل فنی وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: درواقع یک مساله ای است که باید تمام ابعادش دیده گردد، برای هر مساله منفی که ممکن است رخ بدهد آثارش باید تعیین گردد و نهایتاً هم باید فناوری ای به کار گرفته می گردد تا هیچ نشتی رخ ندهد.

تجریشی در انتها توضیح داد: همه این ها را که کنار هم بگذاریم، پروژه برای تأیید باید همه مسائل را برطرف کند تا از ما مجوز بگیرد، و در این صورت اصولاً پروژه آن قدر گران می گردد که خود دولت باید تصمیم بگیرد که اصلاً می ارزد این آب را ببرد یا نه.

تونل انتقال آب سبزکوه ده ها چشمه در استان چهارمحال و بختیاری را خشک می نماید، دست کم 150 میلیون متر مکعب منابع آبی را در معرض خطر قرار می دهد و فاجعه منابع آبی و تنش های شدید اقتصادی و زیست محیطی را به دنبال می آورد. کارشناسان سازمان محیط زیست پیشتر درخواست مجوز ارزیابی زیست محیطی آن را رد نموده اند، با این حال اکنون یک نماینده مجلس شدیدا پیگیر تایید مجوزهای لازم برای احداث آن است و منابع وبلاگ ورزش و تندرستی از فشار بر دفتر ارزیابی محیط زیست برای بازنگری در ارزیابی و نگاه مثبت به پروژه خبر می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تبعات احداث انتقال آب سبزکوه با محیط زیست نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات احداث انتقال آب سبزکوه با محیط زیست نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید