بهترین خودرو های 10 سیلندر صنعت خودروسازی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، وبسایت جی اس ام: موتورهای 10 سیلندر در مقایسه با نمونه های 8 سیلندر کمتر در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال شاهد حضور بعضی نمونه های قدرتمند در صنعت خودرو هستیم که قدرت اتومبیل های مطرح در این صنعت را تامین می نمایند. این موتورها در مقایسه با موتورهای 12 سیلندر کوچک تر هستند ولی تفاوت چندانی با موتورهای 8 سیلندر ندارند به همین علت در خودروهایی که فضای محدودی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از شرکت ها برای جلوگیری از افزایش ابعاد کلی خودرو و همچنین استفاده از موتور پرقدرت، نسبت به تجهیز محصولاتشان به موتورهای 10 سیلندر از خود تمایل نشان می دهند.

بهترین خودرو های 10 سیلندر صنعت خودروسازی

موتورهای 10 سیلندر بسیار خاص هستند و صدای فراوریی از طریق آن ها دلنشین است. صدای فراوریی این موتورها به گونه ای بوده که از فاصله چندین متری نیز می توان تشخیص داد با یک نمونه 10 سیلندر روبه رو هستیم. در حالی که هزینه توسعه موتورهای 10 سیلندر در مقایسه با نمونه های 12 سیلندر کمتر است، شرکت ها باید سرمایه گذاری زیادی برای توسعه این موتورها انجام دهند. به همین علت این موتورها در خودروهای سدان و یا هاچ بک ارزان قیمت مورد استفاده قرار نمی گیرند. در ادامه به معرفی بهترین خودروهای مجهز به موتورهای 10 سیلندر می پردازیم.

بی ام و M5 با کد E60

بی ام و M5 به عنوان یک خودروی سدان قدرتمند در سال 1985 در معرض دید عموم نهاده شد تا مفهومی تازه را در این صنعت ایجاد کند. این خودرو از زمان عرضه به بازار تا به امروز حرف های زیادی برای گفتن داشته است. نسخه های اولیه این خودرو دارای موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.5 لیتر بودند که قدرتی برابر با 252 اسب بخار فراوری می کردند (موتور نمونه های اروپایی این خودرو قادر به فراوری 286 اسب بخار قدرت بودند).

در سال 2005 این برند آلمانی تصمیم گرفت بی ام و M5 با کد E60 را با یک موتور ویژه معرفی کند. در این خودرو از یک موتور 10 سیلندر با حجم 5.0 لیتر استفاده شده است که قدرتی برابر با 500 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد. در حقیقت این موتور بیشتر از یک سدان خانوادگی مناسب یک خودروی مسابقه ای است. برخلاف نمونه های گذشته این محصول برای مشتریان در بازار ایالات متحده آمریکا از اهمیت بالاتری برخوردار بود چرا که بی ام و این خودرو را در نمونه هایی مجهز به گیربکس دستی تنها در این کشور عرضه کرد.

آئودی RS6

شاید برایتان جالب باشد که بدانید موتورهای 10 سیلندر بیش از هر شرکتی بیشتر در محصولات جاده ای گروه فولکس واگن مورد استفاده نهاده شده است (فولکس واگن زیرمجموعه های زیادی دارد). نسل دوم آئودی RS6 از یک موتور 10 سیلندر بهره می برد که حجمی برابر با 5.0 لیتر دارد.

این موتور قادر به فراوری 579 اسب بخار قدرت و 649 نیوتون متر گشتاور است. این خودرو بسیار قدرتمند است به گونه ای که بسیاری از خودروهای سوپراسپرت قدرت کمتری را در مقایسه با این محصول در اختیار راننده قرار می دهند. آئودی این خودرو را در ایالات متحده آمریکا عرضه ننموده است با این حال شاهد حضور محصولات دیگری با برند آئودی و مجهز به موتور 10 سیلندر در بازار این کشور هستیم.

آئودی S6

آئودی S6 محصول دیگری از این شرکت آلمانی محسوب می گردد که از موتور 10 سیلندر بهره می برد. در حالی که شایعات به استفاده از موتور لامبورگینی گالاردو در این خودروی آئودی اشاره می کردند، این دو موتور 10 سیلندر شباهت کمی با یکدیگر دارند. نسل سوم این خودرو با طراحی تهاجمی خود و همچنین استفاده از موتور 10 سیلندر یک خودروی سدان بسیار خاص بود.

جدیدترین نمونه این خودرو فاقد موتور 10 سیلندر است و آئودی تصمیم گرفته موتور کم مصرف تر و قدرتمندتر 8 سیلندر را در آن مورد استفاده قرار دهد. این موتور با حجم 4.0 لیتر و توربوشارژر دوقلو قادر به فراوری قدرت بالایی است با این حال لذت رانندگی کمتری در مقایسه با نمونه 10 سیلندر دارد.

آئودی R8، لامبورگینی اوراکان، لامبورگینی گالاردو

موتور مورد استفاده در این خودروها یکسان است با این تفاوت که شرکت های سازنده بر روی آن ها بهینه سازی هایی را انجام داده اند تا به قدرت بیشتری دسترسی پیدا نمایند. اولین نسل آئودی R8 دارای موتور 10 سیلندر FSI با حجم 5.2 لیتر بود که بر اساس موتور مورد استفاده در لامبورگینی گالاردو LP560-4 توسعه یافته بود با این تفاوت که به جای 552 اسب بخار قدرت قادر به فراوری 525 اسب بخار قدرت بود.

جدیدترین نسل آئودی R8 V10 Plus به این موتور مجهز شده است که قدرتی برابر با 602 اسب بخار فراوری می نماید. از این موتور در لامبورگینی اوراکان پرفورمانته نیز استفاده شده که البته قدرت بیشتری در مقایسه با نمونه فراوریی آئودی فراوری می نماید (631 اسب بخار). گفتنی است؛ تمامی نمونه های فراوریی آئودی R8 عملکرد بی نظیری از خود نشان می دهند که این موضوع در رابطه با نسخه پایه آن با موتور 540 اسب بخاری نیز صادق است.

پورشه کاررا GT

این محصول پورشه را باید یکی از بهترین خودروهای مجهز به موتور 10 سیلندر در صنعت خودرو دانست. صدای فراوریی توسط موتور پورشه کاررا GT بی نظیر است. یکی از بازیگران محبوب هالیوود، پاول واکر به علت تصادف با این محصول شرکت پورشه جان خود را از دست داد.

این خودرو به موتور 10 سیلندر با حجم 5.7 لیتر مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با 603 اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد. شرکت سازنده تنها 1270 نمونه از این خودرو را فراوری نموده است. طراحی زیبا، مشخصات فنی قدرتمند و فراوری محدود باعث شده این خودرو با قیمت بسیار بالایی در بازار خرید و فروش گردد.

لکسوس LFA

لکسوس LFA یکی از معدود خودروهای سوپراسپرت ژاپنی محسوب می گردد که در بازار حضور دارد. توسعه این خودرو نزدیک به 10 سال زمان برده است و لکسوس پس از اطمینان از عملکرد مناسب LFA آن را در اواخر سال 2010 در معرض دید عموم قرار داد. بدنه این خودرو از طریق فیبرکربن تقویت شده با پلیمر ساخته شده و شاسی آن بی نظیر است.

علاوه بر این ویژگی لکسوس خودروی سوپراسپرت خود را به یک موتور 10 سیلندر مجهز نموده که با حجم 4.8 لیتری خود می تواند 552 اسب بخار قدرت فراوری کند. موتور این خودرو صدای لذت بخشی فراوری می نماید. لکسوس تنها 500 نمونه از این خودرو را فراوری و در سال 2012 آن را از خط فراوری خود خارج کرد. در حال حاضر این برند ژاپنی برنامه ای برای معرفی نسخه جایگزین آن ندارد.

دوج وایپر

شرکت های آمریکایی فعال در صنعت خودرو دیدگاه متفاوتی در مقایسه با برندهای اروپایی دارند. در سال 1991 شرکت دوج از خودرو سوپراسپرت وایپر رونمایی کرد. این محصول به موتور 10 سیلندر با حجم استثنایی 8.0 لیتر مجهز شده بود. در حالی که این موتور 8.0 لیتری تنها قادر به فراوری 400 اسب بخار بود، گشتاور 630 نیوتون متری آن هر فرد علاقه مند به صنعت خودرو را شگفت زده می کرد.

این خودروساز در سال های اخیر از نمونه های جدید وایپر رونمایی نموده است و تمامی آن ها از موتورهای قدرتمندی بهره می برند. دوج در جدیدترین نسخه این خودرو از موتوری با حجم 8.4 لیتر استفاده نموده است که می تواند قدرتی برابر با 650 اسب بخار فراوری کند.

دوج رم SRT-10

خودروی بعدی موجود در این لیست نیز یک محصول آمریکایی است. این تراک از موتور 10 سیلندر دوج وایپر بهره می برد که با حجم 8.3 لیتری خود قدرتی برابر با 500 بخار را در اختیار راننده می دهد. بدون هیچ شکی دوج رم SRT-10 یکی از قدرتمندترین تراک های بازار است.

این محصول شرکت دوج شتاب بسیار بالایی دارد. فراوری این خودرو در مدت زمان دو سال کمتر از 10 هزار دستگاه بوده است که نشان از کمیاب بودن آن دارد. حداکثر سرعت رم SRT-10 به 247 کیلومتر بر ساعت می رسد و سرعت آن در مدت زمان 4.9 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. این تراک یکی سریع ترین محصولات در نوع خود محسوب می گردد.

فولکس واگن فائتون و توارگ V10 TDI

پس از معرفی چندین نمونه گران قیمت مجهز به موتور 10 سیلندر، به سراغ خودروهایی می رویم که در کنار استفاده از موتور 10 سیلندر قیمت مناسبی دارند. اولین خودرو فولکس واگن فائتون است که برای رقابت با مرسدس بنز کلاس S و لکسوس LS توسعه یافته بود که البته نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند. این خودرو فروش کمی داشت با این حال به موتور 10 سیلندر توربودیزل مجهز شده بود که البته در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه نشد.

شرکت فولکس واگن تصمیم گرفت از این موتور در یکی دیگر از محصولات خود استفاده کند. نتیجه این اقدام عرضه توارگ با موتور 10 سیلندر توربودیزل برای مدت محدودی در بازار ایالات متحده آمریکا بود. این موتور قادر به فراوری 309 اسب بخار قدرت است. افراد می توانند هم اکنون نمونه دست دوم این خودرو را با قیمت مناسبی در بازار های جهانی خریداری نمایند.

فرمول 1

موتورهای 10 سیلندر در گذشته نقش مهمی در مسابقات فرمول 1 داشته اند. در دهه 80 و 90 میلادی رقابت در مسابقات فرمول 1 بسیار فشرده و سنگین بود. در این دوران اغلب تیم ها در خودروهای خود از موتورهای 10 سیلندر با حجم 3.5 لیتر استفاده می کردند. در سال 1988 و با ورود تکنولوژی توربوشارژ به دنیای خودروهای فرمول 1، استفاده از موتورهای 10 سیلندر محدود شد. در آن موقع بهترین موتورهای 10 سیلندر قادر به فراوری 800 اسب بخار قدرت در دور موتور 16000 دور در دقیقه بودند. صدای فراوریی توسط این موتورها هر فرد علاقه مند به دنیای خودرو را عاشق خود می کرد.

در محدوده سال های 2000 تا 2005 موتورهای 10 سیلندر دوباره در خودروهای مسابقات فرمول 1 حضور پیدا کردند با این تفاوت که حجم آن ها کاهش پیدا نموده بود. این موتورها با حجم 3.0 لیتر در بهترین نمونه 900 اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار می دادند. در حال حاضر خودروهای فرمول 1 دارای موتورهای 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر هستند که قدرتی مشابه با نمونه های 10 سیلندر فراوری می نمایند با این تفاوت که بهینه تر هستند.

منبع: برترین ها

به "بهترین خودرو های 10 سیلندر صنعت خودروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین خودرو های 10 سیلندر صنعت خودروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید