بانوی پزشک هزینه مرمت یک اثر تاریخی کاشان را پذیرفت ، انگیزه جالب یک پزشک برای افتتاح مطب در بنای تاریخی

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، پزشک کاشانی بخشی از درآمدش را صرف مرمت بنای تاریخی تیمچه امین الدوله می نماید.

بانوی پزشک هزینه مرمت یک اثر تاریخی کاشان را پذیرفت ، انگیزه جالب یک پزشک برای افتتاح مطب در بنای تاریخی

وبلاگ ورزش و تندرستی: لیلی ماحوزی پزشک فوق تخصص غدد درون ریز و هورمون های مغزی با شعار طبیب وطن بر بالین میراث کهن اثر تاریخی تیمچه امین الدوله واقع در بازار کاشان را مرمت و بازسازی می نماید.

ماحوزی تصمیم گرفت با افتتاح مطب در تیمچه امین الدوله از یک سو علاقه به بنای تاریخی در میان بیماران را با توجه به فضای آرام این مکان افزایش دهد و از طرفی درآمد حاصل از درمان بیماران را صرف جان فرسوده بناهای تاریخی احتیاج به مرمت کند.

وی معتقد است نگاه مرمت در ترمیم بناهای تاریخی نگاهی مشابه علم پزشکی است.

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با استقبال از این طرح از برنامه ریزی برای مرمت تیمچه امین الدوله در مجموعه بازار تاریخی کاشان اطلاع داد و به ایرنا گفت: برنامه ریزی لازم برای شروع مرمت بخشی این تیمچه تاریخی با اعتبار خیران فرهنگی به خصوص دکتر ماحوزی انجام گردد.

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، تیمچه امین الدوله یا کاروانسرای امین الدوله از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در بازار کاشان واقع شده است.

این بنا در تاریخ 29 دی 1353 با شماره ثبت 1016 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استاد علی مریم کاشانی طراح و معمار این بنا بوده است که آن را بین سال های 1280 تا 1284 هجری قمری ساخته است.

این اثر تاریخی دارای سه طبقه بنای مستحکم، مسقف و مرتفع با دهانه وسیعی است که از لحاظ عرض، طول و عظمت و شکوه و همچنین تزئینات معماری بی نظیر است.

تیمچه امین الدوله از منحصر به فردترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی کشور است که فنون معماری به کار رفته در آن به گونه ای است که می توان این بنا را یکی از بناهای شاخص هنر معماری اسلامی و ایرانی دانست.

مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره 1284 در شهریور 1355 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

منبع: چمدان

به "بانوی پزشک هزینه مرمت یک اثر تاریخی کاشان را پذیرفت ، انگیزه جالب یک پزشک برای افتتاح مطب در بنای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی پزشک هزینه مرمت یک اثر تاریخی کاشان را پذیرفت ، انگیزه جالب یک پزشک برای افتتاح مطب در بنای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید