اجرای طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب در تبریز

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، برای اولین بار در کشور طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب از سوی متخصصان دانشگاه های صنعتی سهند، تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا شد.

اجرای طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب در تبریز

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ورزش و تندرستی، برای اولین بار در سطح کشور، طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب با کارفرمایی شرکت مدیریت منابع آب ایران (وزارت نیرو) به مرحله اجرایی رسیده که از جمله همکاری های گروهی از متخصصان دانشگاه های صنعتی سهند، تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سطح شهر تبریز محسوب می گردد.

رضا یگانی، استاد دانشگاه صنعتی سهند و مجری این طرح، با بیان این که این طرح از فروردین 1400 شروع شده و پس از یک سال به اتمام خواهد رسید، گفت: از اواخر سال 2019 بیماری کرونا و ویروس نو انسانی، به صورت پاندمی در جهان توسعه پیدا نموده و به یک نگرانی بهداشتی در سطح بین المللی تبدیل شده است که هنوز تبعات انسانی، مالی و اجتماعی آن کاملا بر مردم معین نیست.

یگانی با اشاره به اهمیت اجرای طرحی در راستای آنالیز تاثیر این ویروس بر تاسیسات آبی، اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی در این روزها، آلودگی منابع آب و فاضلاب و احتمال توسعه ویروس کرونا در آن است، زیرا این ویروس به وسیله ترشحات دستگاه تنفسی و مواد دفعی بیماران به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری، تصفیه خانه فاضلاب و سپس جریان های سطحی و رودخانه ای و سایر منابع آبی وارد می گردد که احتمال تجمع، تکثیر، جهش و به تبع آن شیوع بیماری و آلودگی بعدی از این طریق وجود دارد.

وی تاکید نمود: در این راستا ضروری است تا ضمن یافتن پاسخی مستند و علمی جهت برطرف دغدغه و نگرانی های مرتبط با این امر، نسبت به دفع و از بین بردن ویروس کرونا و مقابله با تکثیر و انتشار آلودگی ناشی از آن، تدابیری اندیشیده و راه حل هایی ارائه گردد.

استاد دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به این که کنترل مرتب فاضلاب می تواند یک منبع تشخیص مقرون به صرفه، سریع و قابل اعتماد برای اطلاعاتی درباره شیوع ویروس کرونا و انواع جهش یافتگی آن باشد، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در تاسیسات آبی به نوع منابع آب (سطحی یا زیرزمینی)، کمیت (دبی) و کیفیت منابع آب، جنس زمین و کمیت و کیفیت فاضلاب و یا پساب تخلیه شده به محیط زیست و نوع تاسیسات و تجهیزات به کار رفته از جمله شبکه جمع آوری فاضلاب، شبکه توزیع آب، مخازن و تصفیه خانه ها بستگی دارد.

وی اضافه کرد: هم چنین موارد دیگری، چون تشخیص و سنجش ویروس در فاضلاب، نحوه گندزدایی و ضد عفونی سازی پساب ها و آب خام و آنالیز عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری هم در شیوع و تکثیر ویروس کرونا اهمیت بالایی دارد و به علت نبود هیچگونه سند و مدرک تحقیقی مستند در این راستا، اجرای طرح اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب بسیار حیاتی و ضروری است.

یگانی بیان نمود: بر اساس دستاورد های علمی اخیر، بین ویروس یافت شده در فاضلاب با آن چه که در شهر و بین مردم است، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، لذا ارائه راه حل هایی شامل دستورالعمل های ضدعفونی سازی، راه حل های مدیریتی و پایشی در مورد کنترل آلودگی در منابع آب شرب و پساب های ناشی از دفع تصفیه خانه ها، تدابیر مدیریتی و تخصصی برای مقابله و پیشگیری شیوع آلودگی های ویروسی و میکروبی و هم چنین آنالیز اثر سایر عوامل تاثیر گذار محیطی نظیر دما، pH و کیفیت ضد عفونی کننده ها هم بر روی مقدار اثرگذاری آن ها الزامی بوده و اهمیت آن بیش از پیش احساس می گردد.

این استاد دانشگاه با بیان این که تجزیه و تحلیل ناشی از اثر شیوع بیماری کرونا بر مقدار مصرف آب در بخش های خانگی، صنعت و خدمات جامعه شهری از جمله موارد مورد آنالیز در این طرح است، گفت: تمرکز بر روی تحلیل آماری داده های ناشی از مصارف آب و آنالیز تاثیر شیوع کرونا بر افزایش و یا کاهش مصرف آب در بخش هایی مانند شرب، صنعت و خدمات در فواصل زمانی قبل، حین و بعد از شیوع بیماری می تواند نقش بسیار مهمی در ارزیابی اثرات زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و مالی ناشی از شیوع کرونا داشته باشد.

استاد دانشگاه صنعتی سهند اضافه کرد: آنالیز این موارد هم چنین راه حل های مدیریتی موثری را برای سیاست گذاران فراهم می نماید.

یگانی اظهار کرد: علاوه بر موارد گفته شده، اهداف متعدد و متنوع دیگری هم برای طرح حاضر مدنظر است که در آینده بر اساس مقدار پیشرفت پروژه و تجمیع و تکمیل داده های به دست آمده نسبت به انتشار و اطلاع رسانی آن ها اقدام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح آنالیز اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید