چه کنیم تا به وسیله چشم کرونا نگیریم؟

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، تهران (پانا) - ویروس کرونا می تواند به وسیله چشم به بدن وارد گردد، بر همین اساس باید یکسری از توصیه های بهداشتی را رعایت تا از انتقال چشمی کرونا پیشگیری گردد.

چه کنیم تا به وسیله چشم کرونا نگیریم؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا می تواند از طریق عطسه، سرفه و ذرات شناور در هوا وارد چشم شده و از مجرای اشکی به حلق راه یابد و ما را مبتلا کند. همچنین ویروس کرونا می تواند از طریق تماس دست یا سطوح و ابزارهای آلوده به ویروس با چشم، به بدن وارد گردد و ما را مبتلا کند. البته تا به امروز عوارض چشمی و مشکل جدی چشم در بیماری کووید 19 مشاهده نشده است، اما از آنجایی که چشم یکی از راه های ابتلا به کروناست، باید توصیه های زیر را جدی بگیریم:

- از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنیم.

- دست ها را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوییم و یا با مواد الکلی ضدعفونی کنیم.

- فاصله گذاری اجتماعی با دیگران را رعایت کنیم.

- توجه کنیم صحبت کردن (به خصوص با صدای بلند) از فاصله نزدیک می تواند موجب انتقال ویروس از فرد مبتلا گردد.

- از تماس دست با دهان، بینی، چشم و اطراف آن خودداری کنیم.

- هنگام عطسه و سرفه با دستمال و یا قسمت داخلی آرنج دست جلوی بینی و دهان را بگیریم.

- از مالیدن چشم ها خودداری کنیم.

- اگر احساس خارش یا احتیاج به مالیدن چشم و یا تنظیم جای عینک روی صورت داریم، از طریق یک دستمال نرم و تمیز این کارها را انجام دهیم.

- برای مالیدن چشم یا تنظیم جای عینک روی صورت از یک دستمال نرم و تمیز استفاده کنیم.

- اگر خشکی چشم داریم و پاک کردن چشم با دستمال باعث ساییدگی و خارش بیشتر چشم می گردد، می توانیم از قطره اشک مصنوعی استفاده کنیم.

- اگر مجبوریم به چشمان خود دست بزنیم، ابتدا دست ها را با آب و صابون شسته و پس از لمس کردن چشم، دوباره دست ها را بشوییم.

- قبل از چکاندن قطره به داخل چشم یا استعمال پماد چشمی و یا گذاشتن و برداشتن لنز، دست ها را با آب و صابون شسته و در خاتمه نیز دوباره دست ها را بشوییم.

- در صورتی که مجبوریم در فاصله نزدیک با افراد دیگر باشیم و یا زدن ماسک برای ما امکانپذیر نیست، از محافظ صورت استفاده کنیم.

- استفاده از محافظ صورت همزمان با ماسک دهان و بینی در مواردی از جمله مراجعه به یک مرکز درمانی توصیه شده است.

- اگر از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می کنیم، بهتر است علاوه بر ماسک دهان و بینی، از محافظ صورت نیز استفاده کنیم.

- مزیت محافظ صورت، پوشش چشم ها علاوه بر بینی و دهان است.

- اگر از لنز تماسی (لنز چشم) استفاده می کنیم، برای کاهش امکان آلودگی، دفعات استفاده از آن را کمتر کنیم.

- اگر تا به امروز لنز نداشته ایم، دریافت آن را تا زمانی که بیماری کووید 19 مهار نشده است به تاخیر بیندازیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه های عینک، قبل از استفاده از ماسک شیشه های عینک را با آب و صابون شسته و با دستمال، عینک را خشک کنیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه های عینک، از ماسک هایی استفاده کنیم که در لبه بالایی آنها تیغه حالت پذیر قرار گرفته است و با محکم کردن آن روی بینی از خارج شدن هوای بازدم جلوگیری کنیم.

- برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه های عینک، لبه بالایی ماسک را به داخل تا زده و فاصله کافی تا لبه پایینی عینک ایجاد کنیم.

- اگر علامت چشمی (به استثنای موارد ساده مانند آلرژی و خشکی چشم) داریم یا به یک بیماری چشمی جدی مبتلا هستیم، به پزشک مراجعه کنیم. ترس از کرونا نباید موجب از قلم افتادن یک مراقبت سلامتی دیگر گردد.

- آلرژی، ترشحات رقیقی دارد و چسبندگی پلک ایجاد نمی کند و علامت اصلی آن خارش است. دو دلیل شایع دیگر قرمزی چشم، خشکی چشم و التهاب لبه پلک هستند.

- ابتلا به ویروس کرونا با احتمال خیلی کم می تواند منجر به عفونت سفیدی چشم گردد. ترشحات عفونت، غلیظ است و باعث چسبندگی پلک ها در زمان خواب می گردد.

- به منظور کاهش مراجعات به مراکز درمانی، برای برنامه ریزی ویزیت چشم پزشکی پیش از مراجعه، برای مشاوره با پزشک یا مرکز درمانی تماس بگیریم.

- با تماس تلفنی با چشم پزشک خود و مرور پفراینده توسط ایشان و بر اساس آخرین معاینه ای که داشته ایم، ویزیت مجدد خود را به تاخیر بیندازیم و تصویر نسخه به روز شده خود را از طریق سامانه های پیغام رسان دریافت کنیم.

- در صورت مراجعه به چشم پزشکی، ضروری است تمامی نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست و ... را به طور کامل رعایت کنیم.

- در دوران شیوع بیماری کووید 19 موارد ضروری مراجعه به چشم پزشکی را به تاخیر نیندازیم.

- در دوران شیوع کرونا به علت ترس از مراجعه به پزشک، پس زدن پیوند قرنیه، مراجعه دیر برای درمان عفونت قرنیه، مراجعه در مراحل پیشرفته بیماری شبکیه در نوزادان نارس و اختلال در فرایند درمانی تزریقات داخل چشمی افزایش یافته است.

- افراد مبتلا به بیماری قند یا فرسودگی سنی شبکیه نباید مراجعه خود و تزریقات داخل چشمی را به تاخیر اندازند.

- در صورت مراجعه به چشم پزشکی، در صورت امکان تا رسیدن نوبت، در فضای آزاد (خارج از مرکز) منتظر بمانیم.

- استفاده افراطی از شوینده ها موجب بروز التهاب دور چشم و پلک ها شده است. دست شسته شده با شوینده ها حامل ذرات شوینده خواهد بود و در صورت تماس مکرر با چشم و زمینه آلرژی در فرد، موجب بروز حساسیت می گردد. بنابراین هنگام کار با شوینده ها از دستکش استفاده کنیم.

- خوردن الکل برای پیشگیری یا درمان کرونا مبنای علمی ندارد و موجب نابینایی و یا حتی مرگ می گردد.

- اگر عینک می زنیم یا می خواهیم عمل لیزیک، لازک یا جراحی زیبایی چشم انجام دهیم، بهتر است عمل چشم و یا به روزرسانی عینک را به تعویق بیندازیم.

- درباره زمان و فوریت مراجعه به چشم پزشکی، انجام عمل های جراحی و امکان به تاخیر انداختن آنها با پزشک خود مشورت کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چه کنیم تا به وسیله چشم کرونا نگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم تا به وسیله چشم کرونا نگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید