اندازه ذخایر سنگ آهن کشور چقدر است؟

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: آنچه امروز درباره مقدار ذخایر سنگ آهن کشور از سوی مسوولان و حتی کارشناسان اعلام می گردد و همان ارقام، مبنای فراوری در زنجیره فولاد قرار می گیرد، می تواند ما را به پیش بینی های غلط در برنامه ریزی ها سوق دهد.

اندازه ذخایر سنگ آهن کشور چقدر است؟

به گزارش گروه مالی وبلاگ ورزش و تندرستی، در افق منظره 1404 فراوری 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده است. به اعتقاد کارشناسان، اگر قرار باشد به فراوری قطعی 55 میلیون تنی برسیم، ذخایر سنگ آهن کشور فقط پاسخ گوی 14 سال پس از افق منظره خواهد بود، به همین ترتیب با دستیابی به فراوری قطعی حدود 45 میلیون تنی، ذخایر سنگ آهن فقط بین 17 تا 19 سال دوام خواهند آورد.

کارشناسان می گویند: در هر صورت، این مدت زمان کوتاه است و باید به طور جدی در پی اکتشافات نو و جذب سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج معادن نو سنگ آهن باشیم تا وابستگی مان را همانند حال حاضر به واردات سنگ آهن قطع کنیم.

در این پیوند، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در مصاحبه با خبرنگار مالی ایرنا گفت: این اعداد و ارقام که حاصل تقسیم کل ذخایر بر مقدار مصرف سالیانه سنگ آهن و اشتباه است، با توجه به مدل های تحلیلی مختلف، فرق دارد و از 10 سال تا حتی 25 سال به اسم عمر به جای مانده ذخایر سنگ آهن کشور مطرح می گردد.

سعید عسکرزاده گفت: واقعیت این است که ساده سازی محاسبات، درست نیست و مطرح شدن ارقامی همانند 4.8 میلیارد تن ذخیره احتمالی و 2.9 میلیارد تن ذخیره قطعی برای سنگ آهن، کارشناسی نیست.

وی ادامه داد: در معین مقدار ذخایر قابل استحصال برای فراوری، باید به مولفه های دیگری غیر از مسائل فنی هم توجه کرد، به طور مثال بخش عمده ای از برداشت و استخراج معادن به اسم باطله در سر معادن جدا می گردد.

این مقام صنفی افزود: اینکه تا چه عیاری را به اسم باطله، اطلاق و جداسازی نموده و چه درصدی از سنگ را به اسم کانی شناسایی کنیم و در فرآوری از آن بهره گیری کنیم، به دو مولفه فناوری و قیمت محصولات بالادستی وابسته است.

وی گفت: طبیعی است اگر قیمت ها به طور نسبی تغییر نموده یا به سمت واقعی شدن قیمت ها برویم، آن گاه بسیاری از ذخایر، قابلیت استخراج پیدا می نمایند و در این صورت، پیش بینی ما از عمر معادن سنگ آهن و ذخایر موجود تغییر خواهد نمود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران، به باطله های معدنی اشاره نمود که بر اساس فناوری های قدیمی به اسم باطله محسوب می شدند، اما امروز می توان از آن ها بهره برداری کرد.

وی بعلاوه به معادن هماتیتی اشاره نمود که اکنون در زنجیره فراوری سیمان قرار دارند و هنوز وارد زنجیره فراوری فولاد نشده اند که در این صورت، محاسبات را تغییر خواهند داد.

مقدار ذخایر سنگ آهن کشور چقدر است؟

این مقام صنفی به ذخایر عمیق اشاره نمود که اکنون با توجه به نسبت باطله برداری بالا یا استخراج زیرزمینی به صرفه نیست، اما در آینده با توسعه فناوری های نوین صرفه مالی پیدا خواهد نمود.

وی در عین حال، به ذخایر کم عیاری اشاره نمود که با قیمت های معین شده از گذشته جزو ذخایر محسوب نمی شدند، اما در صورت اصلاح قیمت ها به موجودی سنگ آهن کشور اضافه خواهند شد.

عسکرزاده افزود: آنچه امروز در حال برداشت آن هستیم، مربوط به اکتشافات سال های گذشته است و موظفیم اکتشافات را به طور جدی دنبال نموده و برای ارتقای کمی و کیفی آن کوشش کنیم.

وی بعلاوه بر لزوم رفتن به عمق و توسعه اکتشافات در بخش معدن تاکید نمود و افزود: اکنون میانه عمق اکتشافات معدنی در کشور 20 متر است، درحالی که میانه جهانی این رقم 150 متر و در کشور های پیشرو تا بیش از یک هزار و 500 متر است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اعلام کرد: توسعه اکتشافات عمیق می تواند اشتغال زا و متضمن توسعه همگون کشور باشد.

به گزارش ایرنا، در راستای اجرای برنامه های توسعه ای ایمیدرو و واحد های تابعه در حوزه اکتشاف، 977 میلیون تن ذخیره سنگ آهن در 6 سال گذشته در کشور شناسایی شده است.

آمار فوق نشان می دهد سهم ذخیره نو از کل ذخایر، معادل 33 درصد است.

نتیجه کشف ذخایر ناشی از فعالیت اکتشافی در 6 سال گذشته نشان می دهد، کل ذخایر سنگ آهن حال حاضر به 2 میلیارد و 736 میلیون تن می رسد.

پیش بینی می گردد با ادامه برنامه های توسعه ای و راهبری ایمیدرو در بخش اکتشاف، مقدار ذخایر شناسایی شده سنگ آهن تا سال 1420، به مقدار 2 میلیارد تن دیگر افزایش یابد.

اکتشاف پهنه ها در فاز های شناسایی و پی جویی در 30 استان شامل 107 پهنه بیش از 660 هزار کیلومترمربع گستره کشور در راستای اهداف کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است که 80 درصد آن تکمیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اندازه ذخایر سنگ آهن کشور چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه ذخایر سنگ آهن کشور چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید