طرز تهیه آبگوشت (دیزی) سنتی خوشمزه به صورت تصویری

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، آبگوشت این غذای اصیل و خوشمزه ایرانی که به صورت سنتی در دیگ های سنگی یا ظرف های سفالی پخته و با نام دیزی شناخته می گردد، یکی از راحت ترین غذا های ایرانی است. امروزه دیگر خبری از دیگ های سنگی یا سفالی نیست، همه چیز را درون زودپز می ریزند و بعد از یکی دو ساعت آبگوشت آماده است! مراحل طرز تهیه آبگوشتبه صورت اصیل و سنتی را، در این مطلب دنبال کنید.

طرز تهیه آبگوشت (دیزی) سنتی خوشمزه به صورت تصویری

طرز تهیه آبگوشت (دیزی) سنتی خوشمزه

مواد لازم
گوشت گوسفندی با استخوان500 گرم
نخود و لوبیا سفید1 پیمانه
پیاز سفید2 عدد
سیر (اختیاری)3 حبه
گوجه فرنگی خشک شده20 گرم
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی3 عدد متوسط
لیمو عمانی2 عدد
چوب دارچین2 عدد
نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم

طرز تهیه

  • برای درست کردن آبگوشت کار را با پخت گوشت آغاز می کنیم. برای این منظور بهتر است از گوشت گوسفندی با استخوان بهره ببرید.
  • گوشت، پیاز خلالی یا چهار قاچ، سیر (اختیاری) و چوب دارچین را به همراه آب جوش در قابلمه ریخته و اجازه دهید گوشت به مدت یک و نیم تا دو ساعت کاملا مغز پخت گردد.

نکته: در صورت تمایل می توانید برای سرعت بخشیدن و اطمینان حاصل کردن از مغز پخت شدن، از زود پز برای پخت گوشت و حبوبات بهره ببرید.

  • در قابلمه دیگری نخود و لوبیا که از قبل خیس نموده اید را بپزید و آبکش کنید. این کار موجب می گردد علاوه بر اینکه نفخ حبوبات تا حد زیادی گرفته گردد، آب آبگوشت شفاف تر گردد. اطمینان حاصل کنید که حبوبات کاملا مغز پخت شده اند.
  • گوشت پخته را از استخوان جدا کنید و استاک گوشت را از صافی رد کنید.

نکته: در صورتی که از دنبه استفاده می کنید، دنبه را با گوشت کوب برقی میکس کنید و به همراه مقدار کمی روغن برای تفت دادن ادویه ها بهره ببرید.

  • در این مرحله، زردچوبه، فلفل سیاه و در صورت تمایل تخم گشنیز، پاپریکا و یا زیره سیاه را با مقدار کمی روغن تفت دهید.

    رب گوجه فرنگی را نیز تفت دهید و در نهایت گوجه خشک (یا گوجه فرنگی تازه) و آب گوجه فرنگی را به ادویه ها اضافه کنید.

نکته: اگرچه معمولا برای تهیه آبگوشت از گوجه فرنگی تازه استفاده می گردد، اما به من اعتماد کنید و گوجه خشک را امتحان کنید.

  • اکنون زمان اضافه کردن گوشت و حبوبات پخته به سس گوجه فرنگی است.
  • در نهایت سیب زمینی های چهار قاچ شده و لیمو عمانی را اضافه کنید. نمک و فلفل را اندازه کنید و اجازه دهید آبگوشت به مدت یک ساعت بپزد تا سیب زمینی ها پخته و آبگوشت جا بیفتد.

نکته: در صورت تمایل می توانید به جای لیمو عمانی از غوره، چاقاله زرد آلو و یا گوجه سبز برای ایجاد ترشی مطبوع در آبگوشت بهره ببرید. یا به طور کل از دستور حذف کنید.

نحوه سرو آبگوشت

برای سرو آبگوشت معمولا گوشت کوبیده و آب گوشت به صورت جداگانه با نان بربری یا نان سنگک به صورت تلیت در کنار سبزی خوردن، پیاز، ترشی یا سالاد شیرازی و دوغ محلی سرو می گردد.

حرف آخر

معمولا غذا های ایرانی بسته به اینکه در کدام ناحیه تهیه شوند با توجه به فرهنگ غذایی آن منطقه طبخ متفاوتی دارند. آبگوشت نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما شاهد انواع آبگوشت با نام های: آبگوشت بزباش، آبگوشت قنبید، آبگوشت کشک، آبگوشت بادمجان و یا حتی آبگوشت به نیز هستیم.

در آخر اگر به غذاهای تیلیتی علاقه دارید، خواندن مطلب طرز تهیه انواع اشکنه را نیز به شما پیشنهاد می کنیم. لطفا اگر رسپی های ارائه شده در بخش آشپزی انگیزه را امتحان می کنید، تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت جوابگوی سوالات شما خواهند بود.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه آبگوشت (دیزی) سنتی خوشمزه به صورت تصویری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت (دیزی) سنتی خوشمزه به صورت تصویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید