در آیین ها و نمایش های سنتی دست نبرید!

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، یک کارگردان نمایش های آیینی معتقد است: یکی از دلایل کمرنگ شدن نمایش های آئینی سنتی میان مردم این است که هنرمندان در آئین ها و سنت های ما دست می برند و آن را تغییر می دهند و مردم متوجه این موضوع می شوند.

در آیین ها و نمایش های سنتی دست نبرید!

نمایش آئینی حریره، چوپی، قره به کارگردانی سوران حسینی یکی از آثار پذیرفته شده در بخش آئین ها و بازی های نوزدهمین جشنواره آئینی سنتی است. این گروه نمایشی از شهر مریوان در این جشنواره حاضر می شود.

سوران حسینی در گفت وگویی با وبلاگ ورزش و تندرستی، درباره این نمایش اش گفت: همانطور که از نام نمایش معین است نمایش ما سه بخش دارد؛ شیون پیرزنی که عزیزش را از دست داده، عدالت رئیسی که بزرگی اش را بین مردمش تقسیم نموده و جنگ سربازانی که آرایش جنگی منظمی دارند. ما این بخش ها را در حرکاتی نمایشی اجرا می کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه مردم از آئین ها و بازی های سنتی در مریوان استقبال می نمایند افزود: در شهر مریوان به دلیل برگزاری تئاتر خیابانی از نمایش های خیابانی به خصوص نمایش های آئینی سنتی خیلی استقبال می گردد. این حوزه در آداب، رسوم و فرهنگ ما کُردها ریشه دارد، یکی از گونه های محبوب نمایشی است حتی مردم از این نمایش های آئینی پرس و جو می نمایند تا تحلیلی از آن داشته باشند و اصالت این آئین ها حفظ گردد.

او درباره تأثیر جشنواره آئینی سنتی در حفظ آئین ها بیان نمود: این جشنواره ها بیشتر در معرفی آئین ها و بازی های سنتی شهرهای مختلف تأثیر مثبت دارند. با اجرای نمایش های سنتی مردم با آئین ها و سنت های گذشته شهر و کشور خود که هرکدام معنی خاص خودشان را دارند، آشنا می شوند. این معرفی و آشنایی موجب غنی شدن فرهنگ یک کشور می گردد.

حسینی همچنین درباره تأثیر حمایت دولت از نمایش های آئینی سنتی گفت: حمایت دولت باشد یا نباشد، من هنرمند هستم و باید مستقل کارم را انجام دهم. هیچ وقت دولت حامی من هنرمند نبوده و نخواهد بود، خصوصاً در دولت آقای روحانی که برای هنر نه تدبیری داشت و نه امید.

او با تاکید بر اینکه کمرنگ شدن نمایش های آئینی سنتی دلیل دارد و یکی از دلایل مهم و اصلی آن این است که هنرمندان در آئین ها و سنت های ما دست می برند و آن را تغییر می دهند ادامه داد: آئین های اقوام ایرانی اعتراضی هستند، تمام آئین ها نماد یک اعتراض بوده اند؛ اعتراض به ظلمی که خان ها به مردم می کردند یا اعتراض به ظلم مردان علیه زنان، اعتراض های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ….

این کارگردان افزود: بعضی هنرمندان برای جشنواره ها سفارشی کار می نمایند و آئین ها را تغییر می دهند و اعتراض ها را به دلیل جلب دید مثبت جشنواره از نمایش ها حذف می نمایند. اما مردم متوجه این تغییرات می شوند و برای اینکه آن ها را فریب می دهند، هنرمند را تنها می گذارند. ما باید به گذشته مردم احترام بگذاریم و اصالت فرهنگ و آئین ها را حفظ کنیم.

حسینی افزود: در این صورت است که مردم به آغوش نمایش آئینی بازمی گردند. در این موارد نباید مدام از دولت حرف بزنیم، ما هنرمندیم و باید استقلال کارمان حفظ گردد. نباید هر کسی که به این حوزه می آید به دلیل جشنواره، داور و یا … دستور کار آئین ها را تغییر دهیم.

او در سرانجام تاکید نمود: حرف من این است که اگر حمایت باشد و نباشد من هنرمند باید کارم را به درستی انجام دهم. اگر نمایش من در تهران قبول نمی شد آن را در مریوان یا شهرهای دیگر اجرا می کردم. البته که بهتر است نمایش های آئینی سنتی مورد حمایت دولت قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "در آیین ها و نمایش های سنتی دست نبرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آیین ها و نمایش های سنتی دست نبرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید