ثبت ملی باغستان قزوین آن را از هر گزندی حفظ کرد

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت ملی باغستان های قزوین را اتفاق مهمی خواند که باعث شده تا صیانت از این ثروت های ملی بهتر انجام گردد.

ثبت ملی باغستان قزوین آن را از هر گزندی حفظ کرد

به گزارش خبرنگار وبلاگ ورزش و تندرستی، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به استان قزوین سفر نموده است، عصر امروز 24 تیر 1398 در جمع باغداران و فعالان محیط زیستی استان قزوین که در محل باغستان های سنتی قزوین گرد هم آمده بودند حاضر شد و پای حرف ها و درد دل های آن ها نشست.

فعالان محیط زیستی در این جمع خواهان ثبت جهانی باغستان قزوین و حفظ حریم این باغستان بودند و در مقابل باغداران نسبت به ثبت ملی باغستان معترض بودند و گلایه آنها ممنوعیت ساختن خانه یا اتاقک برای نگهداری ابزار و وسایل باغبانی شان بود.

دکتر مونسان بعد از شنیدن صحبت های فعالان محیط زیست و باغداران قزوین گفت:باید از سازمان های مردم نهاد تشکر کرد که اگر گاهی بعضی دستگاه ها اشتباه می نمایند جلوی این اشتباه را می گیرند.

او ادامه داد: البته سازمان میراث فرهنگی متولی اصلی باغستان نیست و این مسئولیت به عهده سازمان جهادکشاورزی است؛ اما خوشحالیم که سازمان ما سبب خیر شد و ثبت ملی باغستان، آن را از هر گزندی حفظ کرد و هیچ گاه کسی نمی تواند باغستان را تغییر کاربری دهد حتی اگر یک درخت هم آن جا باقی نماند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: باغداری در کشور ما چند سالی است که مالی و سودده شده؛ اما با شما باغداران مشورت می کنیم که چطور منافع شما را هم ببینیم و بعد یک تصمیم درست می گیریم. شما ببینید در اطراف شهر تهران نمونه های مشابه فراوان داشتیم که تخلف کردند، اول گفتند مجوز 40 متر یا 60 متر بدهید که ابزارمان را بگذاریم اما همه آن زمین ها الان باغ و ویلا شده و تمام باغ ها از بین رفته است.

دکتر مونسان ادامه داد: امیدواریم با هدایت و مشورت یک راه حلی بدهیم که براى شما باغداران هم باعث انگیزه و اشتیاق گردد.

باغستان سیل گیر قزوین است

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: باغستان قزوین یک حلقه کامل دور قزوین است که یک ضلع آن از بین رفته و با این حال این باغستان سیل گیر قزوین است و کار آبخوان داری را هم انجام مى دهد. اما یک تفاوتی که این باغستان با موارد مشابه خود دارد این است که یک پدیده اقنصادی هم است.

او اضافه نمود: اینجا فضای سبز و پارک نیست؛ بنابراین شورا و شهرداری باید در این زمینه یاری نمایند.

زاهدی گفت: اگر باغستان از بین برود خطر ریزگردها قزوین را تهدید می نماید.

منبع: میراث آریا

به "ثبت ملی باغستان قزوین آن را از هر گزندی حفظ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی باغستان قزوین آن را از هر گزندی حفظ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید