دانشمندان نگران تغییر هوای مریخ هستند

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، تغییرات غلظت اکسیژن در هوای مریخ منجر به بروز اختلالاتی می شود که توسط هیچ فرآیند شناخته شده شیمیایی قابل توضیح نیست.

دانشمندان نگران تغییر هوای مریخ هستند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ ورزش و تندرستی به نقل از شینهوا، تغییرات غلظت اکسیژن در هوای مریخ منجر به بروز اختلالاتی می شود که توسط هیچ فرآیند شناخته شده شیمیایی قابل توضیح نیست.

مطالعه منتشر شده در روز سه شنبه در مجله تحقیقات ژئوفیزیکی سیارات نشان داد که میزان اکسیژن موجود در مریخ در طول بهار و تابستان به میزان 30 درصد افزایش یافته و سپس در یک سال مریخ به سطح عادی برگشته است.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا، برای نخستین بار در تاریخ، تغییرات فصلی در گازهایی که هوا را به طور مستقیم بالای سطح دهانه گیل در مریخ پر می کند، اندازه گیری کرده است.

این ترکیب آرایش جو مریخ در سطح سیاره سرخ را نشان داد؛ 95 درصد از حجم دی اکسید کربن، 2.6 درصد ازت مولکولی، 1.9 درصد آرگون، 0.16 درصد اکسیژن مولکولی و 0.06 درصد مونوکسید کربن وجود داشت.

دانشمندان این احتمال را در نظر گرفتند که CO2 یا مولکول های آب هنگام جدا شدن در جو بتوانند اکسیژن آزاد کنند و منجر به افزایش کوتاه مدت شود.

سوشیل آتریا، نویسنده این مقاله و استاد آب و هوا و علوم فضایی در دانشگاه میشیگان گفت: ما در حال شروع به دیدن این همبستگی خسته کننده بین متان و اکسیژن برای بخش خوبی از سال مریخ هستیم.

انتهای پیام/