احتمال شروع فرایند صعودی شاخص بورس از دی ماه

به گزارش وبلاگ ورزش و تندرستی، خداحافظی با کانال 1.5میلیون واحدی برای سهامداران بورس گران تمام شده است. اتفاقی که باعث شده دوباره فرایند ورود و خروج پول حقیقی معکوس گردد و حتی با وجود افزایش 50هزار واحدی شاخص کل در هفته گذشته، شاهد خروج 453میلیارد تومان پول ناقابل از بورس بودیم. افزایش قابل توجه قدرت فروشنده به ما می گوید بزرگان بازار دست به نقد شده اند و از طرفی ایجاد اختلاف بین فرایند شاخص کل و شاخص هم وزن نشانه های خوبی به همراه ندارد. همه این موارد در کنار هم ما را یاد آذرماه سال 99 می اندازد.

احتمال شروع فرایند صعودی شاخص بورس از دی ماه

به گزارش روزنامه هفت صبح، شاخص بورس بعد از شروع فرایند نزولی، هفته آخر آبان ماه در محدود یک میلیون و 200هزار متوقف شد و تا نیمه آذر به یک میلیون و 900هزار واحد رسید. بعد از این اتفاق دقیقا همین نشانه ها در بورس به وجود آمده بود و در نتیجه آن شاهد ادامه فرایند نزولی تا نیمه اسفندماه بودیم. جایی که شاخص کل به محدوده یک میلیون و 170هزار واحد رسید.

نزدیک بودن نشانه ها در آذرماه 99 و شهریور 1400 درس هایی برای ما دارد که بر اساس آن ها می توان پیش بینی کرد که فرایند صعودی احتمالا از دی ماه مجددا شروع گردد. تا آن موقع معلوم نیست شاخص تا چه حد بتواند در محدوده های بالاتر از کانال 1.3میلیونی دوام بیاورد.

اختلاف بین شاخص کل و هم وزن

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته 3.6درصد افزایش پیدا کرد، اما هم زمان شاخص هم وزن به رشد 1.3درصدی بسنده کرد. در شرایط عادی وقتی شاخص کل 3.6درصد افزایش پیدا می نماید شاهد نقشه سراسر سبزرنگ هستیم، اما نقشه بازار هفته گذشته عمدتا قرمزپوش است و تنها چند گروه مثل محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به واسطه افزایش قیمت دلار فرایند صعودی به خود گرفته اند. موضوعی که نشان می دهد پرتفوی اغلب سهامداران این روز ها فرایند نزولی دارد و همین ایجاد اختلاف بین شاخص کل و شاخص هم وزن می تواند تا حد زیادی یادآور روز های نیمه آذرماه سال 99 باشد.

کاهش قدرت خریداران در بازار

مرداد سال جاری قدرت خریداران به اوج خود رسیده بود. آنالیز سرانه خرید و فروش در بازار سرمایه نشان می دهد تا قبل از اینکه شاخص از کانال 1.5میلیون واحدی خداحافظی کند، سرانه خرید در بازار به حدود 20میلیون تومان می رسید. یعنی هر خریدار در هر سفارش خرید به طور میانگین به میزان 20میلیون تومان سهام می خرید، اما این رقم اکنون به 13میلیون تومان کاهش پیدا نموده و در طرف مقابل شاهد قدرت گرفتن فروشنده ها در بازار هستیم. در آذرماه سال 99 هم سرانه خرید حقیقی از 22میلیون به 15میلیون تومان کاهش پیدا نموده بود.

کوچ سرمایه بزرگان به پارکینگ صندوق عایدی ثابت

در کنار شروع دوباره فرایند خروج پول حقیقی از بورس که می تواند تیر خلاص برای آخرین امید ها به ادامه فرایند صعودی باشد، این روز ها شاخص معکوس شدن فرایند ورود و خروج پول از صندوق های عایدی ثابت هستیم. از زمانی که شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 500هزار واحد عقب نشینی نموده، تا به امروز حدود دو هزار و 700میلیارد تومان پول وارد صندوق های سرمایه گذاری عایدی ثابت شده است.

موردی که نشان می دهد سهامداران بزرگ مجددا سرمایه خود را از سهام به واحد سرمایه گذاری عایدی ثابت تبدیل نموده اند و منتظر هستند تا فرایند نزولی به خاتمه برسد و در ابتدای صعود دوباره دست به خرید سهام بزنند. باید توجه داشته باشید که وقتی فرایند بورس صعودی می گردد، شاهد خروج پول از صندوق های عایدی ثابت هستیم. اتفاقی که از خردادماه تا ابتدای شهریورماه سال جاری افتاد و در این بازه بیش از شش هزار میلیارد تومان پول از صندوق های عایدی ثابت خارج شد.

تکرار الگوی RSI برای شاخص کل

آنالیز اندیکاتور شاخص قدرت نسبی روی نمودار شاخص کل نشان می دهد تغییرات RSI در هفته گذشته، تا حد زیادی مطابق با هفته آخر آذر 99 است. بعد از به وجود آمدن این الگو شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 440هزار واحد به کانال 1.1میلیونی سقوط کرد. حالا شاخص کل دقیقا در همان محدوده و شاخص RSI هم دقیقا در همان منطقه قرار گرفته است و همه چیز برای تکرار تاریخ مهیا شده. اگر این اتفاق بیافتد، بعید نیست تا آخر پاییز شاخص کل دوباره به کانال 1.1 یا 1.2میلیون واحدی عقب نشینی کند.

منبع: فرارو

به "احتمال شروع فرایند صعودی شاخص بورس از دی ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال شروع فرایند صعودی شاخص بورس از دی ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید